Gehrmans Musikförlag förvärvar Edition Reimers katalog

Lennart Reimers (musikdirektör, musikolog, musik- och bokförläggare) grundade 1975 Edition Reimers, ett förlag som kom att ägna sig åt klassisk och samtida musik med speciell inriktning på den svenska. I katalogen som byggts upp finns verk av några av de allra främsta svenska tonsättarna som Karin Rehnqvist, Henrik Strindberg, Anders Eliasson, Mats Larsson Gothe, Arne Mellnäs, Folke Rabe och Jan W. Morthenson.

Den 1 juli uppnåddes en överenskommelse mellan Edition Reimers och Gehrmans Musikförlag om att katalogen överlåtes till Gehrmans Musikförlag.

- Det har funnits en diskussion förlagen emellan en tid och jag är väldigt glad att en överenskommelse nu har nåtts. Edition Reimers och Gehrmans kataloger kompletterar varandra fint och de överförda verken kommer på ett naturligt sätt att presenteras tillsammans med Gehrmans, säger VD Filiz Erat Edhlund.

- Jag välkomnar den överenskommelse som gjorts mellan Reimers och Gehrmans som säkerställer en god framtida förvaltning och utveckling av våra tonsättares verk, säger styrelseordförande Marianne Reimers.

• edition reimers
  • gehrmans musikförlag

Gehrmans Musikförlag AB erbjuder sedan 1893 musik och musikpedagogik av hög kvalitet genom samarbete med de främsta kreatörerna. I katalogen finns verk av upphovspersoner som Tobias Broström, Daniel Börtz, Jörgen Dafgård, Mats Larsson Gothe, Tommie Haglund, Fredrik Högberg, Thomas Jennefelt, Nils Lindberg, Olle Lindberg, Rolf Martinsson, Karin Rehnqvist, Marie Samuelsson, Sven-David Sandström, Albert Schnelzer, Fredrik Sixten, Agneta Sköld och Benjamin Staern samt några från den nya generationen som Jacob Mühlrad och Jonas Valfridsson.