Sandströms Matteuspassion uruppförs i Berliner Philharmonie

Sven-David Sandström (Foto: Ewa Rudling)

På söndag 16 februari uruppförs Sven-David Sandströms Matteuspassion i Philharmonie Berlin.

Det här är ytterligare ett i raden av verk där Sandström sätter ny musik till samma texter som Bach använde sig av i sina verk. Med sina 78 satser och med en speltid på 135 minuter, är det Sandströms hittills största verk (om man bortser från hans operor).

”Det är väldigt vacker musik, säger Sandström. Det finns en lyricism i den som är väldigt påtaglig men som kanske kan vara överraskande. Men det är ju mitt sätt att tolka texten.”

Dirigenten Stefan Parkman leder Philharmonischer Chor Berlin, Uppsala Akademiska Kammarkör och Staatskapelle Halle i uruppförandet i Berlin.
Olle Persson gör rollen som Kristus.

Till påsk har även den svenska publiken möjlighet att få ta del av den nya Matteuspassionen som framförs i Immanuelskyrkan i Stockholm den 16 april och i Uppsala Domkyrka på Skärtorsdagen den 17 april. Till hösten framförs verket i USA.

Projektet är en samverkan mellan Uppsala universitets Körcentrum, Philharmonischer Chor Berlin, University of Notre Dame, USA, samt Sven-David Sandström själv.

Mer information om uruppförandet i Berlin

För mer information och kontakt med Sven-David Sandström kontakta
Kristina Fryklöf, Gehrmans Musikförlag