Under en kvinnas hjärta - Ny kyrkoopera av Sven-David Sandström

Lördagen den 14 oktober är det premiär för Sven-David Sandströms och Leif Janzons kyrkoopera ”Under en kvinnas hjärta” som handlar om miraklet att ge liv. Det är Piteå Kammaropera som sätter upp föreställningen i sju kyrkor längs med Norrlandskusten från Luleå till Sundsvall.

Sandström och Janzon har tillsammans med regissören Mira Bartov skapat en opera som fokuserar på de olika faserna i en kvinnas liv från födelsen till åldrandet. Om att bära frukt i bemärkelsen havandeskap och om dagens behov av självförverkligande och balans. Naturen har givit kvinnan en roll, men hon har också givit sig själv en annan roll mitt emellan dottern och modern.Föreställningen har fyra kvinnor i huvudrollerna samt en ung änglakör.

”Tre av karaktärerna bygger på de bibliska Elisabet, Anna och Mirjam (Maria), den fjärde är en kvinnlig ärkeängel (Gabrielle), men handlingen är allmänmänsklig, för varje människa har ju vuxit under en kvinnas hjärta”, berättar Leif Janzon.

”När jag fick librettot slogs jag av texten som är så vacker och handlar om kärlek och värme, och en önskan om något positivt. Det behöver vi verkligen i dag som världen ser ut”, säger Sven-David Sandström.

Dirigenten David Björkman beskriver Sandströms musik som en riktig skönhetsupplevelse. ”Ändå kan den vara grimaserande och otäck ibland men för det mesta fyller den kyrkorummet med värme och ramar in texten väldigt fint.”

Premiären äger rum på lördag den 14 oktober kl.18.00 i Norrfjärdens kyrka utanför Piteå. För fullständig turnéplan och mer information  se Piteå Kammaroperas hemsida

Medverkande:
Solister