Geodis Wilson marknadsledande på svensk flygfraktsexport

Den globala leverantören av logistiktjänster, Geodis Wilson kan se tillbaka på ett rekordår för flygfraktsexport på den svenska marknaden. Företaget transporterade mer än 28 000 ton flygfrakt från Sverige under 2010, vilket motsvarar 25 procent av marknaden enligt den internationella flygorganisationen Iata:s försäljnings- och volymstatistik. Totalt sett ser Geodis Wilson en kraftig ökning av volymer inom fraktområdet som motsvarar en ökad efterfrågan med 40 procent i jämförelse med 2009.

Efterfrågan på flygfrakt från Sverige och även resten av världen har ökat avsevärt sedan förra sommaren. En av de främsta anledningarna till Geodis Wilsons tillväxt är det antalet ökade flygningar – upp till fem gånger per vecka – till viktiga destinationer som Sydney, Perth, Melbourne, Hong Kong och Shanghai.

– Våra kunder efterfrågar tillförlitliga just-in-time-lösningar som skräddarsys utifrån deras behov. Detta kan vi leverera tack vare vår frekvens och flexibilitet, säger Peter Nordström, Director Procurement & Traffic systems, Geodis Wilson Nordics.

Nordström ser en marknadstillväxt på 5-6 procent under 2011.

– Det är dock viktigt att betona att kapaciteten på flygmarknaden inte kommer att hinna växa i takt med efterfrågan. Detta kommer troligtvis medföra platsbrist på marknaden – utifrån vårt perspektiv ger detta ytterligare möjligheter då vår storlek, erfarenhet och inte minst våra etablerade och långsiktiga samarbeten med alla större Iata-anslutna flygbolag gör att vi kan garantera fraktutrymme till våra kunder även när kapaciteten är begränsad, fortsätter Nordström.

Geodis Wilson är även bland Sveriges tre största flygfraktsimportörer. Bland Geodis Wilsons kunder finns merparten av Sveriges alla marknadsledande företag med import och eller exportbehov. 2010 blev Geodis Wilson framröstade till det prestigefyllda priset ”Airfreight Forwarder of The Year” som utses av kunderna på den årliga prisutdelningen som arrangeras av branschtidskriften Air Cargo Week.

– De senaste åren har vi målmedvetet arbetat för att bli nummer ett i branschen. Vi ser ett positivt trendbrott och som visar att hårt arbete lönar sig, säger Peter Vallenthin, VD för Geodis Wilsons svenska samt nordiska verksamhet.

– Vår ambition har alltid varit att positionera oss som en ledande aktör på marknaden och kunna erbjuda rätt tjänster som matchar våra kunders behov i kombination med ett kundbemötande i världsklass, avslutar Vallenthin.

• Transport

• export
  • flygfrakt
  • iata