Geodis Wilson Nordics genomför en strategisk organisationsförändring

Geodis Wilson Nordics genomför en strategisk organisationsförändring för att öka kundfokus och konkurrenskraft på den nordiska marknaden. Den största förändringen kommer att vara att man tar bort de enskilda landsorganisationerna (SE, FI, DK och NO), och skapar en enda nordisk organisation. Detta kommer att innebära en mängd kundfördelar, till exempel:

• Organisationsstruktur uppbygd efter expertisområden istället för på geografiska gränser. Det kommer att medföra högre kvalitet och stärkta logistiklösningar.
  • Genom att agera som en enhet i den nordiska regionen, kommer Geodis Wilson Nordics att bli en starkare och viktigare del i Geodis Wilsons globala nätverk och i relationen med leverantörer. Detta kommer att ge fördelar och synergieffekter i arbetet med planeringen av frakttjänster.
  • Utbudet av tjänster kommer att bli ännu starkare när man tillsammans kan optimera godstrafik till och från Norden.
  • Transport och logistik är en komplex bransch, med en uppsjö av regler, föreskrifter och best practice att ta hänsyn till för att hitta de bästa fraktlösningarna. Geodis Wilsons experter är spridda runt om i Norden och framöver kan kunder använda ett antal nya experter från andra nordiska länder.

Den nordiska verksamhet leds av VD Peter Vallenthin från huvudkontoret i Göteborg och organisationsförändringen träder i kraft första januari.

• Transport

Geodis Wilson är Freight management divisionen inom Geodis Group, en global leverantör av logistiktjänster. Med 7300 anställda i mer än 50 länder erbjuder Geodis Wilson skräddarsydda och integrerade fraktlösningar via sjö och flyg. Vi ger våra kunder överblick och kontroll genom att göra leveranskedjan transparent och enkel att styra. 2008 blev Geodis en del av den franska järnvägs- och fraktkoncernen SNCF. Med sina 50 000 anställda i 120 länder är SNCF Geodis ett av de sex största företagen inom sitt område i världen. Geodis Wilson i Norden har cirka 700 anställda och det nordiska huvudkontoret hittar du i Göteborg. Företaget har en 170-årig historia och fler än aktiva 7000 kunder runt om i Norden. Läs mer på www.geodiswilson.se

Peter Vallenthin

Presskontakt Managing Director Nordics +46 31 429855