Geodis Wilson presenterar nytänkande logistikanalys med miljön i fokus

Geodis Wilson har, tillsammans med Svenska Miljöinstitutet, Chalmers och KappAhl, arbetat i 2,5 år med att ta fram en logistikanalys med miljön i fokus.

Projektet beskriver vad som kan hända i framtiden om viktiga variabler inom branschen förändras och vad Geodis Wilson och dess kunder bör bevaka och åtgärda. Slutresultatet kommer att presenteras i en iPad app där olika scenarier kan simuleras.

- Den dag det vänder upp igen i konjunkturen globalt så är det viktigt att veta hur man ska agera gällande planering, transportsätt, ledtider, lager, etc. När tillväxten sätter fart ökar alla parametrar i godsflödet och det är ett måste att göra rätt, säger Peter Vallenthin, VD för Geodis Wilsons nordiska verksamhet.

Geodis Wilson har sedan 2010 ett miljöråd där idag sju kunder finns representerade. Det är i detta forum som behovet av en logistikanalys föddes. Syftet med rådet är att tillsammans kunna identifiera viktiga variabler/parametrar som påverkar transportsystem direkt eller indirekt, internt och till kund. Lågkonjunkturen har medfört ett något minskat fokus på miljöfrågor inom branschen, men nu är det hög tid att planera för förändringar.

- Miljön kommer att bli en het fråga inom 5-10 år och det gäller att ligga steget före när ökad efterfrågan på frakt innebär fler utsläppslagar och högre oljepriser, fortsätter Peter Vallenthin.

Projektet presenterar en scenariomodell som analyserar vad som händer i framtiden, om 5, 10 och 20 år, grundat på viktiga parametrar som påverkar transportindustrin, t.ex.

• Höjning av bränslepriser
  • Transportoptimering/fyllnadsgrad
  • Planering/ledtider
  • Lagstiftning om miljöutsläpp
  • Skillnad på utsläppsregleringar mellan länder/marknader
  • Handel med utsläppsrättigheter
  • Produktutveckling av transporttjänster tillsammans med kund/leverantör/producent

- Ett bra exempel på scenario är om oljepriset stiger med 200 %. Då måste vi se över ledtiderna, därför att ingen kommer att ha råd med att köra 90% av transporterna med flyg. Vi måste styra över till sjö/flyg-lösningar eller frakt enbart med båt. Hela produktionsledet måste ses över. Det blir olönsamt att ta fram produkter på platser som kräver omfattande logistiktjänster, säger Peter Vallenthin.

Syftet med hela logistikanalysen har varit att göra något unikt, att vara en viktig kunskapspartner, att skapa spetskompetens tillsammans med Svenska Miljöinstitutet, Chalmers och KappAhl, att ligga steget före konkurrenterna med avseende på miljötänk och därigenom få marknadsfördelar, både för Geodis Wilson och för dess kunder. Tidpunkten är noga utvald nu när EU driver miljöfrågor väldigt hårt globalt och sätter höga miljökrav på transporter.

Resultatet av 2,5 års projektarbete är en unik logistikanalys som omvandlats till en lärande iPad app, där olika scenarier kan utspelas. Ett verktyg som pedagogiskt förklarar samspelet mellan parametrar och variabler när förutsättningarna förändras. Målet är att utbilda egna personalen likväl som ledningsgrupper hos kunder och samarbetspartners samt elever på högskolenivå.

- Appen kommer att vara ett viktigt redskap i vår kommunikation. Den erbjuder kunden att vara delaktig i framtida logistiklösningar och på så sätt få insikt om att det här med miljöförbättringar gäller hela fraktkedjan, avslutar Peter Vallenthin.

• Transport

• csr
  • svenska miljöinstitutet
  • chalmers och kappahl