Ny rapport: Myter om geoenergi hindrar hållbar samhällsutveckling

Idag publicerar Geotec och Svensk Geoenergi en rapport som slår hål på flera myter om geoenergi. Rapporten visar att geoenergin bidrar stort till att klara regeringens klimatmål, bland annat genom att:

* Geoenergi är Sveriges tredje största förnybara energikälla.

* 25 procent av världens utvunna geoenergi kommer från Sverige.

* Sverige har bland de främsta forskarna i världen inom området.

* Sverige är världsledande på området vilket ger ett stort teknik- och kunskapsförsprång.

Rapporten Geoenergin i samhället – En viktig del i en hållbar energiförsörjning samlar kunskap och erfarenheter av svensk geoenergi. Rapporten visar bland annat att utvecklingen av förnybar geoenergi hotas av EU:s direktiv om energieffektivitet, som vill låsa fastighetsägare i fjärrvärmenät.

I den svenska politiken lyser geoenergin med sin frånvaro i politiska dokument som påverkar energipolitiken, exempelvis miljömål och budgetpropositioner. En slutsats av rapporten är också att svenska myndigheter kan bli bättre i att uppmärksamma, informera om och dokumentera fakta kring geoenergi.

– Geoenergin levererar exempelvis 11-12 TWh förnybar, lokal och gratis kyla och värme årligen i Sverige. Men trots geoenergins storlek och betydelse redovisar inte Energimyndigheten det förnybara bidraget från geoenergin i den svenska energistatistiken, säger Johan Barth, vd på Geotec.

– För att klara klimatmålen behöver geoenergin hamna mer i fokus. Vi hoppas att den här rapporten kan hjälpa våra politiker och Energimyndigheten att få upp ögonen för den här innovationsteknologin med energilagring i mark, säger Johan Barth.

Den bristfälliga kunskapen om geoenergi utanför branschen har gjort att ett antal myter uppstått, spritts och levt vidare. Rapporten tar död på dessa myter. I går, söndag, publicerade Svd Brännpunkts nätupplaga debattartikeln Tio myter om geoenergi, med anledning av att rapporten publiceras i dag. Debattartikeln är underskriven av merparten av rapportförfattarna och kan läsas som en sammanfattning av rapporten.

Du kan ladda ner rapporten Geoenergin i samhället – En viktig del i en hållbar energiförsörjning här:

Debattartikeln ”Tio myter om geoenergi” hittar du här: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/

Fakta om rapporten

Geoenergin i samhället – En viktig del i en hållbar energiförsörjning” har författats av en rad namnkunniga experter:

Johan Barth, geolog och VD Geotec och Svensk Geoenergi
Bo Nordell, professor, inst för samhällsbyggnad och naturresurser, Luleå Tekniska Universitet
Göran Hellström, adj professor Luleå Tekniska Universitet och driver företaget Neoenergy
Magnus Berg, advokat, Nordic Law
Signhild Gehlin, tekn dr och generalsekreterare Energi & Miljötekniska föreningen
Harry Frank, adj professor i innovationsteknik, Mälardalens Högskola
Olof Andersson, adj professor LundsTekniska Högskola och driver företaget Geostrata
Jan-Erik Nowacki, tekn lic, inst för energiteknik, Kungliga Tekniska Högskolan och driver företaget Nowab
Göran Risberg, hydrogeolog SGU, Sverige Geologiska Undersökning, chef för avdelningen mark och grundvatten.

Utgivare av rapporten är Geotec och Svensk Geoenergi. Den kan laddas ned på Geotecs webbplats eller beställas av Geotec på telefon 075-700 88 20.

Fakta om geoenergi:

* Geoenergi är samlingsnamnet för bergvärme, jordvärme, sjövärme och energilagring i jord och berg med så kallade borrhålslager och akviferlager.

* Geoenergi är i huvudsak solenergi lagrad i marken.

* Geoenergi levererar cirka 12 TWh förnybar energi varje år i Sverige.

* Geoenergi godkändes som förnybar energi av Energimyndigheten 2007.

För mer information om geoenergi, besök: www.geotec.se, www.svenskgeoenergi.se,

www.mynewsdesk.com/se/pressroom/geotec, www.wikipedia.se

Presskontakt: