Intresset för Gastrisk ballonger är större än väntat

GHP KIRURGKLINIKEN STOCKHOLM AB

Intresset för den nya metoden av överviktsbehandling, gastrisk ballong, har varit större än väntat berättar Rein Seensalu, VD på GHP Kirurgkliniken Stockholm. Vi har valt att börja erbjuda denna metod då den är ett bra komplement till våra operationsmetoder gastric bypass och sleeve, bland annat för patienter som upplever att operation är ett för stort steg. Metoden med gastrisk ballong är väl etablera internationellt med relativt få sidoeffekter och god viktnedgång. Behandlingen är godkänd för 6 månader men en förutsättning för en mer bestående viktnedgång är att ballongmetoden kombineras med en livsstils skola. Denna drivs av överviktsteamet på kliniken med betoning på dietist och KBT terapeut och håller på i sammanlagt ett år. Efter att ha tillhandahållit metoden i tre månader kan vi konstatera att efterfrågan har varit långt större än vi förväntade, vilket lett till att vi nu är fullbokade fram till semestertider. Rein vill betona att man är noga med att följa patienterna med avseende på viktnedgång men också med att dokumentera att metoden är säker och effektiv i våra händer.

Gastrisk ballong är en icke-kirurgisk behandlingsmetod av övervikt där en silikonballong placeras i magsäcken via ett endoskop. Väl på plats i magsäcken fylls ballongen med steril koksaltlösning och ett färgämne. Ballongen fyller delvis ut magsäcken och ger mätthetskänsla hos patienten. Nedläggningen tar ungefär 10 minuter och sker under propofolsedering. Ballongen är godkänd för 6 månaders behandling varefter den tas ut i samband med en ny gastroskopi.