Inbjudan till prisutdelning den 7 september på GIH: Leif Swärd får SCIF:s stora vetenskapliga pris

Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande, SCIF, bidrar varje år med medel till svensk forskning av hög kvalitet inom idrottsvetenskap. Det stora vetenskapliga priset på 100 000 kronor går till Leif Swärd, docent vid Göteborgs universitet och svenska fotbollandslagets läkare. Det lilla priset på 50 000 kronor delas mellan Mikael Mattsson, medicine doktor i medicinsk vetenskap vid GIH, och Filip Larsen, medicine doktor vid KI och med koppling till GIH.

Varmt välkomna till GIH måndagen den 7 september mellan klockan 17:00 och 19:00. Ta del av prisutdelningen, lyssna på föreläsningarna och intervjua pristagarna.

– Den stora anledningen till att vi delar ut pris inom idrottsvetenskap är att fysisk aktivitet och rörelse är viktiga för människans välmående och hälsa i alla åldrar. Dessutom har fysisk aktivitet och idrott på alla nivåer mycket stor betydelse för samhället, säger Per Nilsson, ordförande i forskningskommittén, SCIF.

Docent Leif Swärd är en av landets främsta idrottsortopeder speciellt inom området artroskopisk kirurgi. Leif Swärd har hjälpt ett otal framstående elitidrottare i Sverige och även internationellt till att kunna fortsätta med sin idrottsutövning. Leif Swärds forskning har visat att förslitningsskador har blivit ett växande problem inom idrotten och har blivit allt mer vanliga även inom ungdomsidrotten. Sedan 2011 är han svenska fotbollslandslagets läkare.

Mikael Mattsson är medicine doktor i medicinsk vetenskap och forskar på GIH. Mikael Mattssons huvudsakliga forskningslinje har i hög grad ökat förståelsen om hjärtat i samband med ultra-uthållighetsidrott. Han har publicerat ett flertal populärvetenskapliga publikationer, böcker och konferensabstrakt. Han är en framstående på långdistansskridsko, rullskidor, längdskidor, multisport och långdistanslöpning. Mikael Mattsson gästforskar nu på Stanford Universitetet om genuppsättning hos framgångsrika uthållighetsidrottare.

Filip Larsen arbetar som forskare på Karolinska Institutet men har koppling till GIH. Han har producerat idrottsrelaterad forskning av yttersta världsklass och initierade diskussionen om nitrat och prestationsförmåga. Filip Larsen har publicerat ett flertal vetenskapliga artiklar, skrivit böcker och hans forskningsfält är helt nytt. Han ägnar sig åt triathlon av svensk elitklass och är fysiologisk rådgivare för Svenska Orienteringslandslaget.

För mer information:

Per Nilsson, ordförande Forskningskommittén, SCIF, tel: 0766-36 50 14
Louise Ekström, kommunikationsansvarig extern information, GIH, tel: 070-202 85 86

• vetenskapligt pris
  • scif
  • leif swärd

Sveriges Centralförening för Idrottens Främjande, SCIF, bildades 1897 och är landets första centrala idrottsorganisation. SCIF låg bland annat bakom ansökan om det olympiska spelen i Stockholm 1912 och byggandet av Stockholms Stadion.

Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, är världens äldsta idrottshögskola och firade 200 år under 2013 i nyrenoverade och utbyggda lokaler. Lärosätet ligger vid Stockholms Stadion och är Sveriges främsta kunskapscentrum för idrott, fysisk aktivitet och hälsa. Här utbildas lärare i idrott och hälsa, tränare, hälsopedagoger, sport managers och idrottsvetare. År 2011 startade GIH:s egen forskarutbildning i idrottsvetenskap och inom GIH bedrivs avancerad forskning inom idrottsområdet; ofta i nära samarbete med idrottsrörelsen, skolan, hälsosektorn, samhället samt med svenska och internationella universitet och högskolor. På GIH arbetar 140 anställda och går cirka 1 000 studenter.