Ny namnkunnig styrelse till GIH

Den nya styrelsen är helt ny och består av personer med erfarenhet från universitetslektor, näringsliv, skola, medicin och hälsa. Som ordförande blir före detta rikspolischefen Björn Eriksson och som ledamöter finns bland andra hälso- och sjukvårdslandstingsråd Filippa Reinfeldt, KI:s före detta rektor Harriet Wallberg och Apoteket AB:s kommunikationsdirektör Eva Fernvall.

Regeringen fattade beslut om att den nya styrelsen tillsätts den 1 maj 2013 till och med den 30 april 2016. Björn Eriksson blir ny styrelseordförande med erfarenhet av både styrelseuppdrag, landshövding, universitets- och idrottsvärlden:

– Som ordförande i styrelsen ser jag fram emot att synliggöra styrelsens arbete. Det kan bestå av att styrelseledamöterna har siktet inställt på att bevara och utveckla GIH:s kvalitativa utbildning och forskning för att fortsätta vara Sveriges kunskapscentrum inom idrott, fysisk aktivitet och hälsa. Det känns som ett mycket spännande team som jag fått förtroendet att arbeta med, säger Björn Eriksson.

GIH:s rektor Karin Henriksson Larsén är mycket nöjd med valet av den nya styrelsen:
– GIH har haft en fantastisk styrelse som stöttat oss fram till nu. Nu tar GIH ytterligare ett steg i utveckling för att bli mer synlig och ta en självklar plats i samhällsdebatten. Den nya styrelsen är ytterligare ett steg i den riktningen. Styrelseledamöterna är en bra sammansättning av representanter från akademien, näringslivet, idrotten, skola samt medicin och hälsa. Jag är övertygad om att styrelsen kommer att bidra med sin breda kompetens så att GIH kommer att fortsätta utvecklas.

GIH:s styrelse består av rektor, representanter för lärare, studenter och fackliga organisationer. De ledamöter som regeringen beslutade om har utsetts av nomineringsgruppen som består av landshövding Chris Heister, förre styrelseordföranden Bo Lundquist och Olof Unogård som representerar studenterna vid GIH.

De nyutsedda styrelseledamöterna består av:

Björn Eriksson (ordförande), tidigare rikspolischef och landshövding i Östergötlands län. Björn har varit generaltulldirektör och chef för Tullverket och Kustbevakningen samt president över Interpol och World Custom Organization. Han är promoverad till filosofie hedersdoktor vid Linköpings universitet. Sedan 2010 är Björn ledamot i Riksidrottsförbundets styrelse och Kampsportsdelegationen. Han har varit budgetchef i finansdepartementet och är regeringens samordnare i ärendet idrottshuliganism sedan 2011. Han var även ordförande i Svenska Skidskytteförbundet och sitter nu i samma förbunds Advisory Board. Björn är styrelseordförande i ED Bygger Drömmar, IFS, YUMP och Nisal. Den 6 juni 2005 tilldelades Björn Eriksson H. M. Konungens medalj, 12:e storleken i Serafimerordens band.

Eva Fernvall är kommunikationsdirektör på Apoteket AB sedan 2005. Hon är även styrelseledamot i KI fram till 30 april och har varit ordförande för Vårdförbundet. Hon blev utvald 2011 till Sveriges bästa marknadschef av Resumé. I grunden är hon legitimerad biomedicinsk analytiker.

Sigbrit Franke har en bakgrund som professor i pedagogik vid Umeå universitet. Under 90-talet var hon rektor för universitetet varefter hon utsågs till universitetskansler och chef för Högskoleverket. Under de senaste åren har hon varit rektors rådgivare vid ett antal lärosäten. Frågor om utvärdering av utbildning har stått i fokus såväl i hennes forskning som i hennes arbete som universitetskansler och hon har bidragit till att bygga upp system för kvalitetssäkring både nationellt och internationellt. Hon har ansvarat för flera utredningar, t.ex. den om en ny lärarutbildning och hon företräder f.n. staten i avtalsförhandlingarna om s.k. ALF-medel. Hon är ordförande eller ledamot i flera forskningsråd och -stiftelser och har även styrelseuppdrag inom det privata näringslivet. 2004 invaldes Sigbrit Franke som ledamot av Kungliga Ingenjörsvetenskapsakademien.

Tony Grimaldi är VD för Cycleurope AB och vice vd för Grimaldi industri. GIH har sedan många år ett samarbete med Monark Exercise som ingår i Cycleurope koncernen och som tillverkar test- och träningscyklar. Samarbetet påbörjades redan1954 då flygläkaren Wilhelm von Döbeln, instrumentmakaren Harry Hagelin och professor P-O Åstrand konstruerade Monarks första ergometercykel. En cykel som var långt före sin tid och fortfarande används som referens

Kent Henningson har utbildat sig till idrottslärare på GIH och har sedan dess arbetat som idrottslärare och rektor. Kent har även distriktschef i Norrtälje kommun innan han blev vd för Målet i Sverige som arbetade med ungdomar. Idag är han barn- och utbildningschef i Åre kommun och ansvarar för kommunens utbildningsverksamhet.

Filippa Reinfeldt är sedan 2006 hälso- och sjukvårdslandstingsråd i Stockholms läns landsting. Filippa var förtroendevald i Stockholms kommun och förtroendevald i Stockholms läns landsting sedan 1994. Filippa har även varit kommunalråd i Täby kommun och blev den yngsta och första kvinnliga ordförande i kommunstyrelsen. Filippa var Socialnämndens ordförande mellan 2003 och 2005.

Hans von Uthmann är partner i Neuman & Nydahl där han framför allt har fokus på strategi-, ledar- och affärsutveckling under förändring. Hans har tidigare varit vice VD för Vattenfall, samt VD för Duni och Shell. Han har erfarenhet som styrelsemedlem inom företag där han idag är ordförande i ONE Nordic samt ledamot i Veidekke och Cleanergy, samt inom idrotten där han är ordförande för Svenska Basketbollförbundet och medlem i Sveriges Olympiska Kommittés styrelse. Hans är också styrelseledamot i Stiftelsen Fryshuset.

Harriet Wallberg har tidigare varit rektor för Karolinska Institutet (KI) och är sedan 2002 ledamot av Nobelförsamlingen vid KI, som väljer ut mottagare av Nobelpriset i fysiologi eller medicin årligen. Harriet utbildade sig först till idrottslärare vid GIH i Stockholm och avlade därefter läkarexamen vid Karolinska Institutet. Hon är professor i fysiologi med inriktning mot integrativ fysiologi vid KI. I januari 2008 tilldelades Harriet Wallberg H. M. Konungens medalj i 12:e storleken i serafimerordens band.

Under pressbilder finns bilder på den nya styrelsen för nedladdning och publicering.

Karin Henriksson Larsén, rektor GIH tel 08-120 53 706 eller 072-200 07 39
Björn Eriksson, styrelseordförande GIH tel 070-626 46 06
Louise Ekström, kommunikationsansvarig GIH tel 08-120 53 711 eller 070-202 85 86