Givesom™ gör det enklare för unga att skänka pengar till välgörenhet

Givesom™ har satsat på att bygga en digital tjänst som ska göra välgörenhet mer tillgängligt för unga. Den nya tjänsten har ett modernt koncept som bygger på att man månadsvis skänker en liten summa pengar men att man också bidrar genom att sprida budskapet så att fler kan göra samma sak.

– Jag tror att alla vill vara delaktiga i välgörenhet på något sätt, men många tycker att det är lite för komplicerat, säger Lin Kowalska, en av grundarna till Givesom™. Dessutom måste man nästan alltid bestämma sig för en organisation åt gången. Vi vill istället att många ska bidra med en mindre summa pengar som sedan fördelas på flera organisationer som verkligen gör skillnad.

Givesom™ arbetar med de stora välgörenhetsorganisationerna som vi redan känner till och litar på. Men man behöver inte välja en av dem att skänka till, istället vill Givesom™ att man berättar vilket eller vilka ändamål man vill att pengarna ska gå till. Pengarna fördelas sedan på organisationerna inom de aktuella kategorierna man valt. Dessutom kan tjänstens upplägg hålla nere på de administrativa kostnaderna så att mer pengar faktiskt når ändamålet.

Bakom projektet står två unga tjejer – Lin Kowalska och Michaela Forni, något som är ovanligt i IT-branschen. Med tydligt fokus på smarta IT-lösningar och ett brinnande engagemang för välgörenhet vill de göra det enklare för alla att bidra till en bättre värld.

– Givesom™ känns rätt i tiden och vi vill att fler människor ska kunna bli hjältar och känna sig som en del av en gemenskap när man skänker pengar. Det är det som är Givesom™, säger Michaela Forni.

Den nya tjänsten finns på www.givesom.org och man skänker mellan 25 och 45 kronor per månad.