Appen Gjensie simulerar 24 timmar med bebis

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2019 12:06 CEST

Nu lanserar försäkringsbolaget Gjensidige appen Gjensie där användaren får prova på föräldraskapet i 24 timmar. Gjensie fungerar som en bebis som under dygnets alla timmar behöver sina föräldrars uppmärksamhet. Bebisen gråter, bajsar, sover och äter – nästan som på riktigt.

Appen Gjensie förvandlar telefonen till en bebis i 24 timmar och utmanar användaren att testa hur det är att vara förälder. Under dygnet kommer bebisen flera gånger börja gråta och användaren måste då reagera i realtid, förstå vad bebisen behöver och genomföra uppgiften – exempelvis gosa genom att klappa mobilen – tills bebisen är nöjd.

– Med Gjensie vill vi ge en inblick i det omvälvande föräldraskapet och dess olika prövningar. Att bli förälder är ett av de största ögonblicken i livet, men det är svårt att förbereda sig inför det – det kommer alltid att uppstå nya oförutsägbara situationer. Vi hoppas att appen ska ge föräldrar ett bra tillfälle att prata med varandra om sina egna förberedelser, säger Lina Winqvist, Marknadschef på Gjensidige Försäkring.

Efter 24 timmar är prövningen slut och appen visar då hur många moment användaren klarat av. Med stor sannolikhet kommer de flesta inte klara alla delmoment.

– En eloge till den som klarar av alla prövningar som Gjensie utsätter en för. Som förälder vet du aldrig vad som kommer att ske med ditt barn och under hela livet uppstår nya frågor. Det är också därför vi har ett Måbra-stöd i vår barnförsäkring, där föräldrar kan få professionell vägledning kring sitt barns beteende, sociala utveckling och relationer, fortsätter Lina.

Tre av fyra gravida inte väl förberedda
Med appen Gjensie vill försäkringsbolaget Gjensidige hjälpa föräldrar inför att bebisen kommer. Enligt de första siffrorna i en undersökning av Kantar Sifo, beställd av Gjensidige, visar det sig att tre av fyra (74%) blivande föräldrar inte känner sig helt förberedda inför föräldraskapet. Sett till hela befolkningen (inklusive de som redan är föräldrar) är samma siffra 63 procent. I samma anda har Gjensidige tidigare tagit fram en uppmärksammad film – Birthual Reality – där en förlossning filmades med VR-teknik, i syfte att förbereda blivande föräldrar inför sin egen förlossning.

Momenten i appen genomförs med hjälp av mobilens tekniska egenskaper, exempelvis: vill bebisen vaggas vickas telefonen fram och tillbaka, om bebisen vill gosa klappas skärmen, vill bebisen gå på promenad behöver användaren gå runt. De olika aktiviteterna är mata, byta blöja, vagga, sjunga, gosa och promenera.
Gjensie fungerar på iPhone-modeller med iOS 12 och en version bakåt, på Android är det telefoner som släppts de senaste tre åren med uppdaterad mjukvara. Appen finns att ladda ner från Appstore och Google Play.

Läs mer på www.gjensie.se

För mer information vänligen kontakta:
Lina Winqvist, Marknadschef, Gjensidige Försäkring
Epost lina.winqvist@gjensidige.se
Tel +46 709 188 527

Om Gjensidige Försäkring
Gjensidige är ett ledande nordiskt sakförsäkringsbolag, och är noterat på Oslo Börs. I över 200 år har Gjensidige arbetat för att säkra kunders liv, hälsa och egendom. Gjensidige har cirka 3 800 medarbetare och erbjuder sakförsäkring i Norge, Sverige, Danmark och Baltikum. För föräldrar erbjuder Gjensidige gravidförsäkring och en barnförsäkring som är topprankad av Konsumenternas Försäkringsbyrå. Barnförsäkringen innehåller bland annat ett unikt Måbra-stöd med personlig vägledning kring barnets välmående.

På uppdrag av Gjensidige har Kantar Sifo ställt frågan ”hur väl förberedd känner/kände du dig inför att bli förälder?” De deltagande i undersökningen svarade sedan på en tiogradig skala där skalsteg 8-10 definieras som välförberedd och skalsteg 1-2 som inte alls förberedd.

Läs mer på www.gjensidige.se/barnforsakring

Om Måbra-stödet
Gjensidige har ett unikt Måbra-stöd inkluderat i barnförsäkringen, som syftar till att hjälpa föräldrar igenom föräldraskapets olika faser, i litet som stort. I Måbra-stödet erbjuder Gjensidige obegränsad professionell vägledning på telefon med socionomer från Falck Healthcare. De kan besvara frågor gällande barns beteende, sociala utveckling, relationer eller andra funderingar kring föräldraskapet. I förlängningen finns även möjlighet för ytterligare stöd och vägledning av psykolog, psykoterapeut, jurist eller ekonom, i försäkringen ingår 10 samtalsträffar.

Läs mer på gjensidige.se/mabra

Kommentarer (0)