​Hälsoresan – en resa med olika mål

Den 1 oktober startade Hälsoresan på GKN Aerospace i Trollhättan, en resa som sträcker sig över ett år, indelad i fyra etapper med olika tema.

Initiativtagare till Hälsoresan är Carina Tapper, ansvarig för företagshälsovården på GKN Aerospace Sweden.

”Vi vet att förebyggande hälsovård är väldigt viktigt för en långsiktig hälsa och under åren har vi gjort olika satsningar för våra medarbetare. Nu hoppas vi att många deltar i Hälsoresan under det kommande året”, säger Carina.

Carina är också ansvarig för friskvårdsföreningen som finns på företaget, med ett 20-tal olika sektioner där medarbetarna kan delta utan kostnad. Det finns också ett antal kostnadsfria aktiviteter utöver sektionerna, t ex yoga, spinning och cirkelfys.

Hälsoresan är uppdelad i fyra etapper med olika tema; mat, rörelse, glädje och återhämtning. Varje etapp är tre månader lång och inleds med en föreläsning. Det finns också ett antal aktiviteter med fokus på det aktuella temat. Det hela startade med en kickoff i företagets gymnastiksal med lite information om upplägget. Därefter fick de som ville vara med i en lättare, pulshöjande aktivitet.

Alla aktiviteter matas in i en app, Goozo, alternativt på en websida. Varje aktivitet belönas med ett antal poäng, och när man når en viss nivå får man en belöning, t ex en lott, en buff eller liknande. När varje tema är avslutat blir det en större utlottning där samtliga som deltagit kan vara med. Då får man också de belöningar man uppnått under de tre månaderna.

”När man börjar sätter man ett personligt mål för det man vill uppnå genom att delta i Hälsoresan. En del vill gå ner i vikt, andra äta mer hälsosamt, kanske ändra ett beteende eller helt enkelt börja röra på sig mer”, säger Carina.

I appen finns ett antal aktiviteter inlagda och de som utförs i friskvårdsföreningens regi ger extra poäng. Många aktiviteter är väldigt enkla, på temat Rörelse t ex att ta trappan istället för hissen eller ta en skogspromenad. Under temat Glädje får man poäng för att titta på Konstsektionens utställningar i matsalen på företaget.

Första temat ut är Mat, och det inleddes med en föreläsning av Pernilla Larsson, dietist och fotbollsdomare, som pratade om kost med fokus på beteende och förändring.

”Det bästa med Hälsoresan är att det är något som man gör för sig själv, en investering i sin egen hälsa. Det är ingen tävling, var och en har sitt eget personliga mål, och hittar egna vägar att nå dit, förhoppningsvis med hjälp av de många aktiviteter som vi kan erbjuda”, säger Carina Tapper.