RAEA – traineeprojekt ger fler sökande till ITU-programmet

RAEA – traineeprojekt ger fler sökande till ITU-programmet

RAEA – Raise Awareness of Engineering among Adolescents – är namnet på projektet som GKN:s traineer arbetat med under våren. Det primära syftet har varit att öka, sprida och stimulera intresset för teknik och ingenjörsyrket hos ungdomar i åldern 13-15 år med olika kön och bakgrund.

De satte upp som mål att få 50 sökande till ITU-programmet (Industriteknisk utbildning) och de kom nästan ända fram; 46 sökande har i år ITU som sitt förstaval. Andelen behöriga har också ökat och ITU-programmet har högre antagningspoäng än både natur- och teknikprogrammen på Nils Ericsonskolan i Trollhättan. Totalt är det 32 elever som får plats på ITU-programmet.

”En starkt bidragande orsak till det ökande intresset är de insatser som GKN och våra traineer gjort under våren. De har träffat bland annat träffat 19 skolklasser och pratat runt ämnet Vad gör en ingenjör?”, säger Magnus Hallberg, ansvarig för traineeprogrammet på GKN.

Cirka 700 elever har gått ITU-programmet sedan det startade 1992. Av dessa är runt 300 kvar på företaget.