Artist's view of Ariane 6 using  four boosters. Photo: European Space Agency.
Artist's view of Ariane 6 using four boosters. Photo: European Space Agency.

GKN visar senaste raketteknologin vid Rymdforum

Rymdverksamhet blir allt viktigare för vår vardag på jorden. Ny teknik bidrar till att satelliter blir allt mindre. Allt mer data från rymden blir tillgänglig. Nya privata aktörer och entreprenörer satsar på rymden och fler och fler länder har blivit rymdnationer, med egen rymdverksamhet.

GKN Aerospace i Trollhättan är en del av denna utveckling och är därför med och arrangerar konferensen Rymdforum som går av stapeln på Folkets Hus Kulturhuset i Trollhättan, den 24-26 mars.

GKN Aerospace, Högskolan Väst, Innovatum Science Park och Trollhättans Stad är alla aktörer som är med och formar rymdsverige idag och som därför är med som arrangörer av konferensen.

Under tre dagar kommer ca 300 deltagare från hela rymdbranschen såsom industri, forskare och beslutsfattare, på både nationell och internationell nivå, träffas för att lyssna, lära och samtala om den utveckling vi nu ser.

Det kommer handla om allt från sökandet efter liv på Mars, små och stora raketer, additiv forskning för rymden, hur rymden inspirerar byggnader på jorden, rymdinkubator och dessutom deltar astronauten Christer Fuglesang, Sveriges nya minister för högre utbildning och forskning, också ansvarig för rymdverksamhet, Matilda Ernkrans samt representanter för Elon Musks rymdbolag Space X. GKN Aerospace kommer att medverka i programmet och berätta om hur GKN och Trollhättan bidrar till rymdverksamheten i Sverige och globalt.

Presskontakt för konferensen:

Anki Carlsson
Tel 0733-489674
ann-christine.carlsson@trollhattan.se

GKN Aerospace Engine Systems i Trollhättan (före detta Volvo Aero) hör till de större enheterna inom GKN-koncernen. I Trollhättan finns huvudkontoret för hela Engine Systems, med verksamhet på tolv platser i Sverige, Norge, USA och Mexiko.

Engine Systems är en av del av divisionen GKN Aerospace, som är en ledande global leverantör av teknologier till världens flygindustrier. Företaget utvecklar och bygger avancerade komponenter till de stora flygplanstillverkarna, både till flygplanen och flygmotorerna.