Spännande designpersoner breddar bilden av Glasriket

Glasriket är mer än bara glas! Det visas extra tydligt under designdagarna ”Design i Glasriket” den 21-22 september 2013. Många av orterna i Glasriket har då fokus på design i alla former och material.

I Orrefors kan man besöka ett mässområde med flertalet av Glasrikets designprodukter och företag. Hit kommer välkända Mija Kinning från bl.a. Bygglov att hålla i föreläsning och berätta om sina bästa design- och inredningstips, säger projektledaren Stine Breum-Appelqvist. Passa även på att besöka Målerås glasbruk där deras nya formgivare Ludvig Löfgren kommer att skapa konstglas tillsammans med de fantastiskt duktiga glasblåsarna. Det blir också visning av gästvillan och både Mickejohans Konstglas i Örsjö och Nybro Glasbruk håller öppet.

I Lessebo kommer pappersdesignen stå i fokus. Här kommer man att utgå ifrån handpappersbruket och du som besökare har möjlighet att delta i workshops i t.ex. origami och scrapbooking, gå guidade turer på Lessebo handpappersbruk och designa i tidningspapper. Eller varför inte få ditt glas värderat denna dagen? Detta sker i Kosta.

I Uppvidinge kommun har man designen i fokus både på Bsweden Belysningsbolaget i Herråkra och i Rosdala vid glasbruket. Hos Bsweden föreläser formgivaren Marit Stigsdotter om designklassikerna alla känner till men kanske inte vet historien bakom. Marit är känd för sina böcker om bl a Vespan, Myran och Chanel no5. I Rosdala erbjuds du möjligheten att designa och provblåsa din egen glasprodukt tillsammans med ”hytthäxan” Christel Krieg. Eller gå på en stor höstmarknad med ett 30-tal uställare under lördagen.

Trädgårdsdesign är något som ligger i tiden och som man valt att fokusera kring i Boda. Sommardesignkontoret visar upp sina färdiga arbeten ”4 uppdrag – 16 lösningar”, the Glass Factory att öppnar sin nya utställning ”Garden Glory” och hela bruksområden kommer att sjuda av liv och rörelse i skördetidens tecken. Här kommer många aktörer att visa upp sig på temat "Höstglöd", en stor marknad och utsmyckning med äpplen på flera nya sätt. Absolut värt att se!

Därutöver erbjuder vi glasupplevelser, matupplevelser, guidningar och goda tillfällen till designshopping, avslutar projektledare Stine Breum-Appelqvist.

Läs mer och ladda ner fullständigt program på www.glasriket.se/design

Kontakt:

Stine Breum-Appelqvist
Projektledare och Tf VD för AB Glasriket
070-2545301, sba@glasriket.se

Lise-Lotte Gustafsson
Marknad, press och PR, AB Glasriket
0709-415966, lg@glasriket.se

AB Glasriket är Glasrikets officiella sälj- och marknadsföringsbolag. Uppdraget är att marknadsföra och sälja hela besöksmålet Glasriket. Bolaget ägs till 60 procent av glasnäringen och till 40 procent av de fyra kommunerna Emmaboda, Lessebo, Nybro och Uppvidinge.

• småland
  • formgivare