Glommen & Lindbergs Biblioteket No.5 slutsålt

Pressmeddelande 2017-03-10

Glommen & Lindbergs Biblioteket No.5 slutsålt

De 13 exklusiva bostäderna i Glommen & Lindbergs senaste projekt på Östermalm, Biblioteket No.5, är nu slutsålda. Den gamla Margaretaskolan, uppkallad efter kronprinsessan Margareta, huserade i fastigheten under 1900-talets början omvandlas nu till moderna bostäder i samarbete med formgivaren Mats Theselius och arkitektbyrån Jägnefält Milton.

– Biblioteket har varit en stor succé! Mats Theselius design tillsammans med arkitekternas genomtänkta planlösningar och Glommen & Lindbergs kvalitetstänkande har gjort att lägenheterna såldes i hög fart. Vi är glada över att ha fått vara en del av detta unika projekt. Berättar Richard Lagerling, VD och ansvarig fastighetsmäklare på Lagerlings fastighetsmäkleri

I Biblioteket No. 5 samarbetar arkitektbyrån Jägnefält Milton och formgivaren Mats Theselius för första gången. Tillsammans har de skapat 13 lägenheter från en minietta till ett stort penthouse på flera hundra kvadratmeter som karaktäriseras av elegans, exklusiva materialval och hög detaljrikedom.

Husets karaktär och dess strama stenfasad kommer att bevaras tillsammans med flera originaldetaljer, såsom den gamla skolans storslagna, spröjsade fönster. Invändigt har lägenheterna en betydligt sobrare karaktär, med vit marmor och vitmålad björk som återkommande inslag. Theselius ligger bakom all inredning, från dörrar, kök, handtag, färgsättning med mera.

– Det är väldigt roligt att försäljningen gått så snabbt som den gjort. Med tanke på hur otroligt mycket jobb vi lägger ner på ett projekt som detta så är det underbart att köparna visar så mycket uppskattning för både inredningen och planlösningarna. Det har varit en otroligt kreativ resa tillsammans med Mats Theselius och nu längtar vi till lägenheterna står klara. Konstaterar Rolf Alexander, marknadschef Glommen & Lindberg.

Om projektet

Mats Theselius

Mats arbetar inom både konst och design men Biblioteket No. 5 blir hans första bostadsprojekt. Mats design andas nordiskt men talar ett internationellt språk och han berättar att han just nu inspireras mycket av Japan. Flera av 90-talets mest uppmärksammade svenska möbler är skapade av Mats. Han är representerad på bland annat Nationalmuseum, Röhsska museum, Arts & Crafts museum i Köpenhamn och Arts & Crafts museum i New York.

Vad är mest givande i arbetet med Biblioteket No. 5?

– Oftast jobbar jag med olika inredningsdetaljer så roligast är nog jobbet med helhetsgreppet. Att få skapa ett helt nytt inredningskoncept där interiören får leva tillsammans med exteriör och där husets kvaliteter driver arbetet framåt.

Jägnefält Milton

Jägnefält Milton är vana att ta sig an arkitektuppdrag där gamla byggnader får nya användningsområden utan att dess själ förändras. Att bygga levande och föränderliga städer där verksamheter och människor blandas ligger kontoret varmt om hjärtat och deras innovativa och nytänkande lösningar har uppmärksammats runt om i världen.

Vad är mest givande i arbetet med Biblioteket No. 5?

– Framförallt att byggnaden inte är en typisk Östermalmskåk utan en gammal skola som har sin egen speciella historia och sina egna unika rum. Det är en byggnad som har en tidlös karaktär med något att förmedla, i både känsla och utformning, utvändigt som invändigt.

Fakta Biblioteket No. 5

Område: Östermalm, Stockholm

Adress: Bältgatan 5

Byggår: 1914

Arkitekt: Jägnefält Milton

Design: Mats Theselius

Storlek: 18-506 kvm/1-7 rum

Mäklare: Richard Lagerling, Lagerlings Fastighetsmäkleri

Hemsida: http://www.biblioteket5.se/

För ytterligare information vänligen kontakta:

Rolf Alexander, marknadschef, Glommen & Lindberg

Telefon: 070-185 02 50 eller e-post: rolf@g-l.se

Högupplösta bilder finns att tillgå via kontakt med Rolf Alexander.