The Hut Group förvärvar den internationella prenumerationstjänsten GLOSSYBOX

The Hut Group (”THG”), en av världens största varumärkesägare och återförsäljare av skönhet och hälsa online, tillkännager uppköp av GLOSSYBOX från majoritetsägare Rocket Internet och Kinnevik.

GLOSSYBOX grundades 2011 i Berlin och är en global prenumerationstjänst av skönhetsprodukter aktiv i 10 länder med kontor i Storbritannien, Tyskland, Frankrike, Sverige och USA. Affärsmodellen erbjuder kunder en skönhetsbox per månadsbasis eller enligt tidsbestämt kontrakt.

THG kommer att bygga vidare på GLOSSYBOX närvaro i Berlin, ett av Europas starkaste tech-centrum, till en tech-hubb för koncernen. Planen är att investera i att rekryera talanger och därigenom erbjuda betydande möjligheter på marknaden.

Förvärvet representerar ett strategiskt beslut av THG som vidare utökar sin internationella bas. THG har investerat i sin plattform och infrastruktur för att tillgodose GLOSSYBOX behov. THG har tidigare erfarenhet av prenumerationstjänster för varumärken som lookfantastic, Beauty Box, MyGeekBox samt PopInABox genom sin egenutvecklade e-handelsplattform. THG ser fram emot att tillhandahålla och öka tillväxten för GLOSSYBOX världsomspännande kundbas av engagerade skönhetskonsumenter.

”Detta är ännu en betydande investering för The Hut Group. Vi har förvärvat ett otroligt starkt varumärke med en solid och engagerad kundbas. Genom vår plattform och markandsföringsstruktur hoppas vi på att kunna bidra med ytterligare tillväxt. THG har ett obevekligt fokus på både e-handel och skönhet. Med vår världsledande e-handelsplattform är vi övertygade om att vi kommer att fortsätta att leverera stark tillväxt och utöka vår globala räckvidd.”, säger The Hut Groups grundare och VD Matthew Moulding.

”Jag är väldigt nöjd med resultatet av detta förvärv. Det har varit otroligt viktigt för oss att hitta rätt köpare för varumärket. Vi har inriktat oss på en köpare som kan komplettera oss och bidra med detaljhandelskunskap och teknisk expertis för att driva och stärka GLOSSYBOX som varumärke. Tillsammans kommer vi kunna driva GLOSSYBOX framåt på sin resa som ett globalt branschledande varumärke, samt ett inspirerande skönhetsforum för våra engagerade prenumeranter. Jag är väldigt stolt över de resultat som teamet har lyckats uppnå hittills med GLOSSYBOX och jag är övertygad om att The Hut Group är rätt strategisk partner för att driva företaget i fortsatt rätt riktning. Nu väntar en otroligt spännande framtid för GLOSSYBOX.”, säger GLOSSYBOX VD Caren Genthner-Kappesz.

För vidare information vänligen kontakta:

Viki Tahmasebi
Group Head of PR, The Hut Group

viki.tahmasebi@thehutgroup.com

Om The Hut Group

The Hut Group är en e-handelsjätte med entreprenörskultur som drivs av grundaren Matthew Moulding. Den avgörande faktorn för THGs framgångar grundar sig i företagets branschledande och egenutvecklade e-handelsplattform, som drivs av ett världsledande team med fokus på systematiserad kunskap och disciplin. THG har på väldigt kort tid blivit ett av världens mest inflytelserika e-handelsföretag.

Under 2016 gjorde THG en tillväxt på 50% (£501 miljoner) för hela organisationen, varav internationell försäljning separat utgjorde en tillväxt på 89% (£316 miljoner) under samma år. Rörelseresultatet före avskrivningar ökade med 67% till £50 miljoner. Över hälften av THGs försäljning representerar intäkter från egna varumärken.

THG är en del av det så kallade ”Northern Powerhouse”, området i närheten av Manchester i Storbritannien som bidrar med en större del av den lokala utvecklingen och ekonomiska tillväxten, och driver idag över 140 lönsamma webbplatser inom detaljhandeln, skönhet och hälsa samt andra produkter inom dagligvaruhandeln.

Banbrytande e-handelsplattform

THGs framgångsresa är starkt relaterat till stora investeringar i teknologi. Företaget har ett eget team som designar och utvecklar skräddarsydda webbsystem som tillhandahåller möjligheten att bedriva e-handel. Idag används och besöks THGs hemsidor av miljoner människor världen över i 190 länder.

Den banbrytande plattformen tillhandahåller idag över 37 miljoner produkter som skickas världen över. Genom den ekonomiska tillväxten och globala påverkan har företaget nominerats till Profit Track för brittiska Sunday Times för andra året i rad.

Plattformen har blivit erkänd som E-tailer of the Year av Retail Week med nomineringen ”Becoming Europe’s fastest growing E-tailer, through leveraging proprietary technology, data and a disruptive model to deliver own brand products direct to global consumers”.

Talang

The Hut Group är arbetsplatsen för ambitiösa och unga talanger som en dag vill driva eget företag eller skapa nästa branschledare inom e-handel.

GLOSSYBOX är världens ledande prenumerationstjänst av skönhetsprodukter. GLOSSYBOX är en global framgång med över 10 miljoner utskickade boxar i 10 länder så som Sverige, USA, Storbritannien och Frankrike. Skönhetsboxen når fler än 250 000 prenumeranter varje månad och GLOSSYBOX samarbetar med över 1 000 internationella varumärken. Företaget grundades 2011 och har sitt huvudkontor i Berlin, Tyskland. Läs mer på www.glossybox.se.