Ulrica Schenström ny vd för den gröna och liberala tankesmedjan Fores

Ulrica Schenström har utsetts till VD och chef för den gröna och liberala tankesmedjan Fores.

– Fores styrelse sökte en idérik och analytisk VD med ett genuint samhällsengagemang och med ett rikt nätverk inom akademi, näringsliv, civilsamhälle och politik. Ulrica Schenström, som vi idag utsett ny VD, har dessa kvaliteter, säger Fores styrelseordförande Lars Weinehall. Vi är övertygade om att Schenström med kraft kommer att befästa Fores roll som Sveriges gröna och liberala tankesmedja – ett uppdrag som är av särskild betydelse i en tid när antiliberala krafter tar allt större plats.

– Jag ser fram emot att leda Fores, en tankesmedja som jag menar har en viktig uppgift i att finna vägar framåt för att göra ett bra land ännu bättre, säger Ulrica Schenström. Jag vill att Fores med seriös forskning som grund bidrar till att utveckla och finna lösningar på de utmaningar som Sverige står inför. Min ambition är att Fores skall bli ett torg för en bred reformdebatt där olika åsikter och lösningar prövas mot varandra.

Ulrica Schenström har varit engagerad sedan 1990-talet inom centralt politiskt arbete och opinionsbildning. Hon var med och formade Allians-samarbetet och var bland annat statssekreterare hos statsminister Fredrik Reinfeldt under Allians-regeringens inledande år. Därefter har Ulrica Schenström varit verksam inom näringslivet som konsult och rådgivare, men också flitigt deltagit i samhällsdebatten som kommentator och debattör.

Ulrica tillträder sin tjänst den 16 mars 2020.

Vid frågor vänligen kontakta

Lars Weinehall, Styrelseordförande