Goda vykort nästa satsning för GoodCause

Stiftelsen GoodCause, som tidigare startat GodEl och GodFond, inleder idag lanseringen av vykortstjänsten GodKort. Med GodKort kan man skicka vykort direkt från mobilen genom att digitala foton omvandlas till fysiska vykort. På så sätt skapas en länk mellan sociala medier och traditionella kort. För varje skickat kort går fem kronor till välgörenhet.

– GodKort gör det enkelt att sprida glädje och samtidigt bidra till välgörande ändamål. Vi ser en stark trend att dela med sig av bilder, till exempel har bildtjänsten Instagram nu fler användare än Twitter. GodKort binder samman det digitala med det fysiska genom att göra det enkelt att dela egna bilder också utanför den digitala världen, säger Annika Westerberg, tf. VD för GoodCause Ideas.

GodKort samarbetar initialt med sex välgörenhetspartners: SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden.  Kunden väljer vilken av dessa som ska få bidraget om 5 kronor per skickat vykort.

Blir vi många som använder GodKort ger det stora summor till välgörenhet. Men glädje skapas redan av de första korten som skickas, säger Annika Westerberg.

Post- och logistikföretaget Bring Citymail, världens första klimatneutrala postföretag, är GodKorts huvudpartner för distribution. Patrik Östberg, VD för Bring Citymail tycker att tjänsten är ett spännande initiativ:

– Vi jobbar ständigt med att minska de negativa miljöeffekterna på transporter och ser satsningen som positiv ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är onödigt att fysiska vykort flygs från utlandet till Sverige. GodKort-tjänsten gör det nu istället möjligt att skicka vykort som framkallas i Sverige och distribueras av oss i sista ledet av logistikkedjan. Vi satsar mycket på CSR och är glada att få möjlighet att samarbeta med GoodCause och stödja initiativet, säger Patrik Östberg, VD för Bring Citymail.

GodKort lanseras stegvis med appar för iPhone och Android samt hemsidan godkort.se. I det första steget inbjuds GodEl-kunder att testa tjänsten.