GodEl bäst i branschen på hållbarhet enligt konsumenterna

Pressmeddelande  •  2012-03-19 18:15 CET

Även i år tar GodEl hem elbranschens förstaplats i undersökningen Sustainable Brands där Sveriges mest hållbara varumärken koras. Totalt bland de 200 företagen hamnar GodEl på sjätte plats, vilket är en ökning med 13 placeringar jämfört med föregående år.

-       Vi är fantastisk stolta över den här utmärkelsen och ser den som en sporre att arbeta ännu hårdare för att nå vårt visionsmål att dela ut 100 miljoner till välgörenhet. Förbättringen från förra året tyder på att vi är på rätt väg och att långsiktighet och ansvartagande blir allt viktigare när konsumenten väljer, säger Marie Dahllöf, VD på GodEl.

Sustainable Brands är Sveriges största och mest omfattande varumärkesundersökning på området hållbarhet. Definitionen på hållbarhet som undersökningen baseras på är FN:s 10 principer om mänskliga rättigheter, arbetsförhållanden, motverkan av korruption och miljöansvar. 8 015 svenska konsumenter intervjuades om hållbarhet i sin konsumtion och hur de ser på de 200 största företagen i Sverige.

-       Alla medarbetare på GodEl har ett stort engagemang för det vi gör och en stark vilja att göra skillnad för vårt samhälle, både lokalt och globalt. Vi finns till för att göra gott och det tror jag är anledningen bakom den uppskattning vi får, avslutar Marie Dahllöf, VD på GodEl.

GodEl

Marie Dahllöf

VD, GodEl

marie.dahllof@goodcause.se

Sustainable Brands

Erik Hedén

Analyschef, IDG Sverige

erik.heden@idg.se

GodEl bildades 2005 med affärsidén att bli de många svenskarnas elbolag genom prisvärdhet, enkelhet och ärlighet. GodEl har blivit ett av Sveriges snabbast växande elbolag och har idag ca 95 000 kunder. Bolaget är helägt av Stiftelsen GoodCause, vars syfte är att starta och driva bolag som genererar avkastning till välgörande ändamål. Hittills har GodElsatsningen bidragit med 13,7 mkr till välgörenhet. Kunderna väljer vart välgörenhetsutdelningarna skall gå. Idag kan kunderna välja bland: SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen och Hand in Hand. Stiftelsen GoodCause har fått donationer av Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. GodEls logotyp är formgiven och skänkt av Lasse Åberg.

Kommentarer (0)

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom