GodEl delar ut 1 miljon på Facebook

Mitt i debatten om "slacktivism" - aktivism som kräver en ytterst liten ansträngning från aktivistens sida, lanserar GodEl kampanjen #vemfårmiljonen på Facebook.  Fr.o.m. idag kan 20 000 kampanjdeltagare välja hur 1 miljon kr ska fördelas mellan sju välgörenhetsorganisationer. Syftet är att synliggöra att det är enkelt att skänka pengar genom GodEl utan att det kostar något extra.

GodEl har inget privat vinstintresse, vinsten går till välgörenhet. Idag lanserar GodEl kampanjen #vemfårmiljonen där svenska folket bestämmer hur 1 miljon kronor ska fördelas mellan sju välgörenhetsorganisationer. Kampanjen #vemfårmiljonen ger alla med ett Facebook-konto möjlighet att fördela 1 miljon kronor mellan sju välgörenhetsorganisationer.

Genom kampanjen hoppas vi kunna engagera många och synliggöra GodEls syfte: Att genom ett så enkelt val som att köpa sin el från GodEl så kan man bidra till en bättre värld, säger Johan Carrick, Marknadschef på GodEl.

Av de 6,2 miljoner kr som förmedlas i år, överlämnades 5,2 miljoner kr i april 2013. GodEl genomförde en liknande kampanj under våren 2013 då tusentals personer deltog i röstningen och Barncancerfonden fick störst antal röster.

Exempel på vad pengarna går till hos respektive organisation:

• Hos SOS Barnbyar går pengarna går till Centralafrikanska republiken, ett av världens fattigaste länder. Där arbetar SOS Barnbyar med att ge utsatta barn en trygg och kärleksfull uppväxt.
  • Hos Stockholms Stadsmission går pengarna till Klaragårdens arbete för att göra Stockholm till en mänskligare stad för utsatta kvinnor.
  • Hos Rädda Barnen går pengarna till att fler barn i Syrien får akuthjälp genom Rädda Barnens katastroffond.
  • Hos Läkare Utan Gränser går pengarna bl.a. till att spädbarn i krigshärjade Sydsudan kan poliovaccineras.
  • Hos Naturskyddsföreningen går pengarna till att göra Sverige klimatsmartare.
  • Hos Hand in Hand går pengarna till att ge kvinnor i byn Chettipatti i Indien utbildning och stöd så att de kan starta företag och försörja sina familjer genom dem.
  • Hos Barncancerfonden går pengarna till att se till att drabbade barn, ungdomar och deras familjer får den vård och det stöd de behöver genom Almers Hus, en rekreationsanläggning för drabbade familjer .

Kampanjen publiceras på Facebooksidorna för GodEl och respektive organisation kl 10.00.

Välkommen att kontakt oss för mer information:

Emmy Tollin, Informationsansvarig GodEl, 073 – 55 313 65 eller emmy.tollin@goodcause.se

• Sociala frågor

• naturskyddsföreingen
  • barncancerfonden
  • rädda barnen
  • sos barnbyar
  • hand in hand
  • läkare utan gränser
  • stockholms stadsmission
  • goodcause
  • godel
  • god el
  • johan carrick
  • slacktivism
  • kampanj
  • välgörenhet
  • elbolag

GodEl har inget privat vinstintresse. Vår vinst går till välgörenhet. Följande organisationer är partners till GodEl och får de pengar som genereras. SOS Barnbyar, Stockholms Stadsmission, Rädda Barnen, Läkare Utan Gränser, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Barncancerfonden. GodEl och systerbolaget GodFond är aktiebolag, vars aktier ägs av GoodCause – en stiftelse med stadgar som fastställer att all vinst ska gå till välgörande ändamål. Stiftelsen GoodCause finns till i syfte att bidra till en bättre värld genom att starta och driva bolag där vinsten går till välgörande ändamål. Fram till 2012 har GoodCause delat ut 26,9 Mkr. Stiftelsen bildades 2005 genom donationer från Karl-Johan Persson, Stichting af Jochnick, Stefan Krook, Per Ludvigsson och Catella. Logotyperna är formgivna och skänkta av Lasse Åberg.