Lägsta elpris sedan 2012

Det rörliga elpriset 2014 ser ut att bli 15 % billigare än 2013 enligt statistik från Nordpool som GodEl sammanställt. För en villaägare med eluppvärmning (20 000 kWh/år) innebär detta att den totala elkostnaden för 2014 kommer vara ca 1400 SEK billigare än i fjol. Årets elpriser ser ut att hamna runt 29 öre/kwh som är ungefär på samma låga nivå som 2012 då priset var 28 öre/Kwh.

- Det är flera faktorer som påverkat priset. Under hösten har det varit temperaturer en bra bit över det normala och det minskar elanvändningen. Kärnkraften producerat på en hög och stabil nivå, det har inte varit några reaktorer som fallit bort oväntat. Dessutom har det varit låga priser på utsläppsrätter och kol och det påverkar priset på den el vi importerar från kontinenten. Sedan har det blåst en hel del under senhösten och början av vintern, vilket ökat produktionen av vindkraft, säger Björn Dahlberg som är elmarknadsexpert på God El.