Socialt företag tar emot pris i Sveriges Bästa Arbetsgivare

Undersökningen Sveriges Bästa Arbetsgivare som utfördes av Universum och Metrojobb under hösten visar att elbolaget GodEl är Sveriges tredje bästa arbetsgivare i kategorin medelstora arbetsgivare. GodEl är det enda sociala företag som placerat sig i båda kategorierna, stora respektive medelstora företag. I undersökningen bedömer medarbetarna sin arbetsgivare utifrån de tre faktorerna intern identitet, nöjdhet och lojalitet.

- Det känns jättekul att hamna så högt upp på listan. Vi tror det beror på att dagens talanger värdesätter möjligheten att göra skillnad mer än hög lön och bonusar. På GodEl vill alla vara med och påverka samhället genom företagande, som i sin tur skapat en företagskultur med starkt driv och engagemang, berättar Anna Nordin HR-chef på GodEl.

Ett socialt företag är ett företag som har samhälleliga och sociala mål. Ett exempel är att man väljer att återinvestera all vinst i samhället istället för att dela ut pengarna till aktieägare. I GodEls fall skänks all vinst till SOS barnbyar, Barncancerfonden, Läkare utan Gränser, Rädda barnen, Naturskyddsföreningen, Hand in Hand och Stockholms Stadsmission.