Uppdaterad info om byggstart på Godisfabriken

Uppdaterad info om byggstart på Godisfabriken

OBS! I pressmeddelandet vi skickade tidigare idag fanns ett fel, och ett viktigt sådant. Det stod att spadtaget skulle tas den 12 september. Vad vi menade var den 12 mars klockan 13.00 och inget annat.

Vi ber om ursäkt för detta och hoppas att ni kan komma.

Välkomna

Nu är det dags för byggstart i Gävles nya stadsdel, Godisfabriken.

Företaget K2A är först ut med sina Svanenmärkta hyresbostäder, byggda i trä.

Vi välkomnar er att vara med på det första spadtaget.

Stadsdelen Godisfabriken tar nu ett första steg från vision till verklighet.

Byggstarten av den 47 000 kvadratmeter stora tomten inleds med företaget K2A, ett grönt bostadsbolag som har produktion i egna husfabriker - bland annat i Gävle.

På Godisfabriken bygger K2A sina trähus i ett kvarter med stor variation, då fasaderna blandar tegel, trä och plåt i olika jordfärger. Bolaget bygger 129 klimatsmarta och Svanenmärkta hyresbostäder, helt i linje med tankarna kring Godisfabriken som en hållbar stadsdel.

När vi nu tar det första spadtaget för Gävles helt nya bostadsområde, gör vi även det på ett hållbart sätt. K2A:s VD Johan Knaust kommer att plantera en Carmencita-rönn som senare får sin fasta plats i Godisfabriken. Trädet, som både blommar och ger bär, blir en symbol för bolagets bidrag till en grön och levande stadsdel.

Varmt välkomna till Godisfabriken för att delta i den officiella ceremonin.

Torsdag den 12 mars, klockan 13.00

Vi samlas vid Info-center, entré från S. Skeppsbron, för att därifrån lotsas in till K2A:s tomt. Efter ceremonin, cirka 13.20, finns möjlighet att ställa frågor om byggstarten samt tidsplanen för övriga stadsdelen. Från Gavlegårdarna finns VD Cathrine Holgersson och affärsutvecklare Lars Bergmark på plats.

För mer info, Kontakta gärna Erika Strandell, Gavlegårdarna på telefon 070-414 03 00.

Ämnen

I Godisfabriken byggs 750 hyresrätter, bostadsrätter och stadsradhus fram till år 2025. Sju byggherrar bidrar till projektet som har hållbarhet i absolut fokus. Flexibla lägenheter, moderna miljölösningar, utrymmen för gemenskap och gröna stråk är tydliga exempel på det. Godisfabriken får också butiker, restauranger, caféer, livsmedelsbutik, förskola och saluhall. Allt för att området ska bli en mötesplats för långt fler än de som bor här.

En ny hållbar stadsdel i Gävle

Godisfabriken är en ny hållbar stadsdel i Gävle som byggs av Gavlegårdarna, Riksbyggen, NCC Construction Sverige AB, Pure Housing, K2A, PeabBostad AB och Gävle Parkeringsservice

Godisfabriken