Samarbete över de växande klyftorna - Nypremiär på Happyland 1979

Göteborgs Stadsmission, Folkteatern och Unga Folkteatern utvecklar och utvidgar sitt samarbete kring att skapa ett mer inkluderande samhälle. Genom att framförallt skapa teaterföreställningar tillsammans, där ensemblen består av människor med olika livserfarenhet, vill samarbetet bidra till att låta nya grupper komma till tals. Även när man utgår från en på förhand skriven text färgar de medverkandes egna livserfarenheter av sig på framförandet på scenen.

Teatersamarbetet är unikt i Sverige och handlar om att engagera S:t Johanneskyrkans och Stadsmissionens gäster och volontärer tillsammans med medlemmar i Folkteaterns amatörteaterförening Unga Folkteatern. Andra viktiga grupper är deltagare i Stadsmissionens nya verksamheter för barn och unga på Drottninggatan. Syftet är bl.a. att utveckla den tillåtande mötesplats som S:t Johanneskyrkan är för många, men även att erbjuda kulturupplevelser, både för publik och för utövande.

– Vi har som mål att bredda gruppen människor som samlas på en teater. Det gör vi inte genom att förenkla teatern utan genom att aktivt välkomna och bjuda in nya grupper på scen såväl som i publiken, säger Anna Rosengren, ny VD på Folkteatern.

Lennart Forsberg är socialchef på Göteborgs Stadsmission:
– Samarbetet har fått så många positiva följder att vi nu vill ta ett steg till och fördjupa samarbetet. De stora vinnarna i samarbetet är våra besökare – där många tidigare tagit sig ur en missbruksproblematik och andra utsatta miljöer, säger Lennart.

För tredje året i rad sätter nu Göteborgs Stadsmission, Folkteatern och Unga Folkteatern upp en teaterföreställning tillsammans. Skådespelarna är till vardags besökare hos Stadsmissionen eller amatörer på Unga Folkteatern. Folkteatern står för professionell personal när det kommer till regi, musik och teknik. Fokus för projektet ligger på möten mellan människor med olika sociala och geografiska bakgrunder. Unga regisserar äldre, före detta missbrukare spelar premiärprimadonnor och damer från såväl Styrsö som Jamaica gestaltar de tre vise männen. Årets uppsättning av Happyland 1979, av Kent Andersson och Lennart Hjulström, har nypremiär den 16 november i S:t Johanneskyrkan.

Sedan starten med Breaking the waves 2011 har samarbetet skapat ringar på vattnet. Tillsammans fortsätter Folkteatern och Stadsmissionen i Göteborg att bygga upp teaterföreställningar, skapa kulturkvällar och workshops med fokus på samhället och solidaritet. Exempelvis arrangerar Unga Folkteatern med regelbundenhet underhållning på fredagskvällarna i S:t Johanneskyrkan. Alla inblandade parter har för avsikt att samarbetet ska pågå under flera år framöver. Fler uppsättningar planeras, både i S:t Johanneskyrkan och på Folkteaterns scener.

För mer information kontakta:
Karolina Lindblad, Folkteatern - 031-60 75 61, karolina.lindblad@folkteatern.se
Lennart Forsberg, Göteborgs Stadsmission – 031-755 36 06, lennart.forsberg@stadsmissionen.org

• göteborg
  • s:t johanneskyrkan
  • stadsmissionen
  • teater
  • folkteatern göteborg
  • kent andersson
  • lennart hjulström
  • kim lantz
  • samarbete

• Göteborg

Göteborgs Stadsmission arbetar med att hjälpa och stödja  enskilda människor som lever i utsatthet. Organisationen arbetar i två  huvudriktningar: ett socialt arbete finansierat av skänkta gåvor samt  verksamheter upphandlade av kommun och region. Stadsmissionen i Göteborg har 350 anställda och omsätter cirka 220 miljoner kronor. 44 miljoner i form av gåvor från privatpersoner, företag, svenska kyrkan,  organisationer m.fl.

Malin Lernfelt

Presskontakt Kommunikatör Presskontakter, oinionsbildning 031-7553612