Ny app för smartare parkering

Pressmeddelande   •   Jan 09, 2017 09:06 CET

Parkering Göteborg heter appen som nu gör det ännu enklare att hitta till och betala på stadens kommunala parkeringar.

Nu lanseras en ny parkerings-app, Parkering Göteborg. Appen gör det möjligt att både hitta till och betala på stadens alla kommunala avgiftsparkeringar, drygt 42 000 platser.
– Vi tror att nya appen kan bidra till att göra staden mer tillgänglig, säger Maria Berntsson, kommunikationschef på Parkeringsbolaget.

Bolaget har tidigare haft två appar, en för att hitta parkeringar och en för att betala. I appen Parkering Göteborg finns alltså båda de här två funktionerna.
– Göteborg växer så det knakar och under lång tid framöver byggs det intensivt i centrala stan. Vi vet att det kommer att bli svårare att ta sig fram och tekniska hjälpmedel är ett sätt att göra det enklare, säger Maria Berntsson.

Den gamla betal-appen hade över 200 000 aktiva kunder och trenden är entydig: allt fler får upp ögonen för det här sättet att betala.
– Den kanske främsta anledningen är att du bara betalar för den tiden du faktiskt står parkerad. Du behöver inte stressa tillbaka för att parkeringen löpt ut, säger hon.

Nyheter i appen Parkering Göteborg:

• Hitta parkering. Genom en överskådlig karta ser du enkelt var du kan hitta parkering i närheten. Du ser också vilken parkering du nyligen har använt och får hjälp att hitta dit.
  • Automatiskt avslut. Nu kan du välja stopptid för din parkering i appen. Det betyder att parkeringen automatiskt avslutas vid ett visst klockslag. Blir du senare än planerat ändrar du enkelt stopptiden.
  • Flera betalkort. Nu kan du registrera mer än ett betalkort och betala med till exempel företagskort om det behövs.
  • Ännu fler fordon. Nu kan du registrera upp till tio fordon i stället för fyra som i förra appen
  • Historik. I telefonen kan du se vilka parkeringar du gjort tidigare och vilka som är pågående.

Appen Parkering Göteborg finns att ladda ner i App Store och Google Play.

För mer information: kontakta Maria Berntsson, kommunikationschef på Parkeringsbolaget.maria.berntsson@p-bolaget.goteborg.se eller 031-774 37 49

Göteborgs Stads Parkerings AB ägs av Göteborgs Stad. Parkeringsbolaget har 75 anställda och 2015 omsatte vi cirka 462 mnkr. Vårt uppdrag är att vara en aktiv del i stadsutvecklingen i Göteborg, erbjuda enhetligt parkeringserbjudandet och arbeta för att främja nya resvanor. Vinsten är inte ett mål i sig utan en förutsättning för Parkeringsbolaget att kunna vara med och utveckla Göteborg.
För mer information, besök www.p-bolaget.goteborg.se

Kommentarer (4)

Totalt värdelöst system att logga in en app. Massa skräp om notiser. Ändå står jag här utan kunna betala. Kontantlösa automater är låser att snabbt kunna betala. Christer

- mobilchrister@gmail.com - 2017-08-21 10:27 CEST

Hej Christer! Vad synd att du inte tycker det fungerar. Vi skickar vidare dina synpunkter och kontaktuppgifter till vår kundtjänst. Ha en bra dag!

- Jenny Palm - 2017-08-21 12:16 CEST

Varför har ni inte betalningsalternativet Faktura i er app. Skulle underlätta för många.

- Jan Hallgren - 2017-12-01 14:21 CET

Hej Jan, tack för din fråga. Vi utvecklar kontinuerligt vår app efter de behov som våra kunder har och jag skickar vidare ditt önskemål till vår utvecklingsavdelning. Hör gärna av dig till vår kundtjänst om du har fler synpunkter på hur vår app kan bli bättre. kundtjanst@parkeringgoteborg.se Ha en härlig helg,

- Eva Corell - 2017-12-01 14:57 CET