Skolplansch djur & natur. Konstnär Rudolf Tupy (1891–1973). Beskuren bild. SkM:7498

Skolplanschen- mellan klassrum och vintage

Skolplanscher har blivit en trendig inredningsdetalj och populära samlarobjekt. Vackra bilder med ett nostalgiskt skimmer som går att hitta både på loppisar på landet och som dyra nytryck. Men en närmare titt visar mer än nostalgi. De är ofta idealiserande och ibland fördomsfulla. Göteborgs stadsmuseum har en stor samling av skolplanscher och de skildrar inte bara forna tider och fjärran länder utan även dess samtid.

Skolplanscherna visas i två olika utställningar, en fysisk och en webbutställning. Båda utställningarna har möjliggjorts med stöd från Sällskapet för folkundervisningens befrämjande i Göteborgs stift.

Invigning fre 1 dec 15.00
Vi öppnar med Afternoon Tea och en miniquiz med fin vinst från museets butik.

----------------------------------------------------

Skolplanschen -mellan fakta och fiktion
Webbutställningen har ett smalare fokus, med historiska planscher som skildrar svensk 1500- och 1600-talshistoria, dvs samma period som museets basutställning Göteborgs födelse.

Genom skolplanschernas motiv visas hur skolan har sett på och delvis skapat den svenska historien, i en blandning av fakta och fiktion. Motiven var pedagogiska och detaljerade, ofta uppfostrande och moraliserande. De historiska skolplanschernas motiv var noga utvalda för att illustrera en berättelse.

Genom att titta på skolplanscherna går det att se hur historien används på olika sätt, i olika sammanhang och med olika syften. På så vis blir det mer en fiktiv berättelse än ett faktaunderlag. En tid förhåller sig till tidigare händelser genom sitt val av frågor, perspektiv och bildmotiv. I slutet av 1800-talet växte till exempel nationalismen fram, samtidigt som skolplanscherna föreställde kraftfulla kungar, framgångsrika projekt och vacker natur. Liknande motiv används fortfarande för att visa upp ett land som framgångsrikt. Hur ser det ut i våra skolböcker idag?

Skolplanschen -mellan klassrum och vintage
Den fysiska utställningen har ett bredare tema, med såväl realistiska djur- och naturbilder som planscher med historiska motiv.

Här ställer vi ut såväl realistiska djur- och naturbilder som planscher med historiska händelser och porträtt. Först under andra hälften av 1800-talet hamnade naturkunnighet på skolschemat. De första skolplanscher som tillverkades i Sverige föreställde årstiderna och livet på landet. Sommar och Vinter utkom 1890.

Planscherna med djur och växter var korrekta och detaljerade och gjordes av kunniga konstnärer som Bruno Liljefors och Jenny Nyström. Samtidigt kunde planscherna rent estetiskt romantisera vissa miljöer. Alla djur, växter och landskap var inte lika populära och planscher om fiske och fiskelägen saknas helt.

Rebecka Bukovinszky, utställningsproducent
rebecka.bukovinszky@kultur.goteborg.se

För mer information om Stadsmuseets skolsamling, se www.skolmuseet.se
Sällskapet för folkundervisningens befrämjande