Fotograf: Anders Feldt

Entreprenörskap på Vårväderstorget – det mest kreativa och inspirerande initiativet i Europa

Sveriges bidrag Företagsamma Västra Hisingen vann juryns stora pris i EU:s internationella tävling för företagsfrämjande – European Entreprise Promotions Awards (EEPA). Finalen avgjordes i Bratislava, Slovakien, torsdagen den 24 november.

I lokalen på Vårväderstorget får entreprenörer rådgivning för att utveckla sitt företag och detta på sex olika språk. Business centrat erbjuder även kurser, föreläsningar, mentorskap med mera. GöteborgsLokaler, som förvaltar Vårväderstorget, är med som en samarbetspartner.

- Varje gång jag besöker projektet blir jag så imponerad av vilka duktiga, smarta och inspirerande projektledare som jobbar med att höja nyföretagarnivånoch öka tillväxten bland befintliga företag på Hisingen och i Göteborg. GöteborgsLokaler bidrar med lokalen på ett av våra mest besökta torg på Hisingen, berättar Magnus Henricson, fastighetsförvaltare hos GöteborgsLokaler.

- Vi är idag väldigt glada och stolta över att vårt arbete har uppmärksammats i Europa, säger Daniela Ölmunger, projektledare Företagsamma Västra Hisingen och One Stop Future Shop.

Europeiska kommissionen skriver på sin hemsida att finalisterna i 2016 års tävling visar på mångfalden i entreprenörskap i Europa. Juryns stora pris delas ut till det entreprenöriella initiativ som de anser är mest kreativt och inspirerande. EU-projekt Företagsamma Västra Hisingen vann för att det konkret har bidragit till Hisingen som en plats för möjligheter och entreprenörskap.

- Alla dessa projekt har gett konkreta resultat: de hjälper till att skapa nya företag och nya jobb. Jag hoppas att projekten inspirerar myndigheter, organisationer och individer över hela Europa till att göra mer för entreprenörer och små företag, säger Kristin Schreiber, ordförande för EEPA-juryn under sitt tal på finalen.
Tillväxtverket valde ut Företagsamma Västra Hisingen att representera Sverige i EEPA2016 på grund av de konkreta resultat som projektet uppnått, med över 100 startade företag, 600 starta eget-rådgivningar och över 4 500 besök till projektets business center på Vårväderstorget. Erfarenheterna av projektet har tagits tillvara och lett till satsningen One Stop Future Shop, ett företagsfrämjande EU-projekt som pågår 2016 till 2019 på Vårväderstorget i Göteborg.

Kontaktuppgifter: Daniela Ölmunger, projektledare Företagsamma Västra Hisingen och One Stop Future Shop.  E-post: daniela.olmunger@vh.goteborg.se Telefon: 070 785 02 01

Magnus Henricson, fastighetsförvaltare GöteborgsLokaler. E-post: magnus.henricson@goteborgslokaler.se Telefon: 031-335 01 07

Mer om tävlingen Enterprise Promotions Award
EU-kommissionen arrangerar årligen tävlingen European Enterprise Promotion Awards (EEPA) för att lyfta fram goda exempel på företagsfrämjande. Varje land i EU nominerar två företagsfrämjande initiativ till tävlingen Enterprise Promotions Award. Det är Tillväxtverket som väljer ut Sveriges två kandidater. Totalt var det 343 bidrag från 31 länder, varav 57 gick till finalen. Årets prisceremoni skedde i Bratislava, Slovakien, den 24 november 2016. Läs mer om EEPA och tävlingen här: http://blogs.ec.europa.eu/promotingenterprise/2016eepawinners/
Om One Stop Future Shop EU-projektet One Stop Future Shop erbjuder kostnadsfri rådgivning och stöd till nyföretagare (och befintliga företagare) i Västra Götalandsregionen, särskilt i Göteborgsområdet. Projektet har också fokus på hållbarhet och socialt företagande. Det långsiktiga målet med One Stop Future Shop är att bidra till att Västra Götalandsregionen ska ses som en entreprenöriell och företagsam plats för alla och att fler ska komma i självförsörjning.

One Stop Future Shop är ett EU-projekt som har initierats av de tre Hisingsstadsdelarna SDF Västra Hisingen, SDF Lundby och SDF Norra Hisingen. Projektet genomförs i samarbete med: GöteborgsLokaler, Lokalförvaltningen, Business Region Göteborg, Röda Korset och Göteborgs Universitet (Sahlgrenska school of innovation and entrepreneurship).

One Stop Future Shop är delvis finansierat av Europeiska regionala utvecklingsfonden. One Stop Future Shop är det största samverkansprojektet inom Europeiska regionala utvecklingsfonden i Västra Sverige.