GR sätter second hand på kartan under Europa minskar avfallet-veckan

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2016 11:25 CET

Snart blir det enklare att hitta Göteborgsregionens second hand-butiker. Under Europa minskar avfallet-veckan, 19-27 november, lanserar Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) en ny second hand-karta på nätet. Lördagen 26 november ordnar dessutom flera butiker spännande aktiviteter.

Under Europa minskar avfallet-veckan arrangeras tusentals aktiviteter runt om i Europa för att minska avfallet. Ett enkelt sätt att minska avfallsmängderna är att återanvända kläder och andra produkter; på så sätt förlängs sakernas livslängd. Med anledning av detta vill GRs initiativ ”Räkna till 10” uppmärksamma second hand-butiker runtom i Göteborgsregionen i form av en second hand-karta.

Utöver kartan ordnar även många second hand-butiker spännande aktiviteter under lördagen den 26 november, till exempel modevisning, boksignering och julmarknad.

Fredrik Seger på GR är regionplanerare inom avfall och projektledare för Räkna till 10.

Hur kan second hand bidra till att minska avfallet?

– Andrahandsförsäljning är en viktig del i att minska avfallet, eftersom produkternas livslängd förlängs. När man handlar second hand minskar även behovet av att handla nyproducerade varor som i sin tur blir avfall.

Vad har du för förhoppningar inför veckan?

– Att invånare som vanligtvis inte handlar second hand får upp ögonen för att nästan allt går bra att handla begagnat, istället för att köpa nytt.

Räkna till 10 är en satsning som ingår i den långsiktiga regionala avfallsplanen A2020. Målet med planen är bland annat att minska avfallet, hushålla bättre med resurser och minska miljöpåverkan och giftspridning från avfallet.

Bakom Räkna till 10 står de tretton medlemskommunerna i Göteborgsregionen:
Ale, Alingsås, Göteborg, Härryda, Kungsbacka, Kungälv, Lerum, Lilla Edet, Mölndal, Partille, Stenungsund, Tjörn och Öckerö.

Second hand-kartan och information om alla aktiviteter kommer att publiceras på www.raknatill10.se och https://www.facebook.com/raknatill10.se

Vill du veta mer?
Kontakta: Fredrik Seger, GR
E-post: fredrik.seger@grkom.se

GR är en samarbetsorganisation för 13 kommuner i Västsverige. Tillsammans har dessa kommuner omkring 982 000 invånare.