Gymnasiedagarna och Future Skills förbereder unga för framtiden

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2017 14:21 CEST

17 000 grundskoleelever i Göteborgsregionen har redan förbokat sitt besök på Gymnasiedagarna och Future Skills 2017 – den viktigaste mötesplatsen inför framtida studie- och yrkesval, 10–12 oktober på Svenska Mässan i Göteborg.

Efter 17 år som Göteborgsregionens årliga mässa för elever som ska välja till gymnasiet presenteras nu Gymnasiedagarna 2.0 – med Future Skills. Syftet är att låta unga personer och deras vårdnadshavare, skolpersonal och vägledare ta del av regionens arbetsmarknad och förberedas inför kommande studie-och yrkesval.

Förutom de flesta gymnasieskolorna i regionen och ett flertal skolor med riksintag fylls mässgolvet i år med regionens branscher och företag samt eftergymnasiala utbildningsaktörer. Här får besökarna prova på yrken, bli inspirerade för framtiden och veta mer om vilka framtida kompetenser som kommer att behövas i olika branscher.

Regionens största föräldramöte
Därtill arrangeras Göteborgsregionens största föräldramöte inne i mässhallen under tisdag och onsdag för alla som har barn som ska söka till gymnasiet. Här kommer inspiratören Micke Gunnarsson att vända på perspektiven kring gymnasievalets stress och press, erfarna studie- och yrkesvägledare reder ut begreppen kring gymnasievalet och experter svarar på frågan om var jobben egentligen kommer att finnas i framtiden.

Det här händer på mässan:

Tisdag 10 okt
08.00 Invigning, Stora scenen i mässans F-hall
15.00 Seminarium för arbetssökande, Stora scenen i mässans F-hall
17.30 Regionens största föräldramöte, Stora scenen i mässans F-hall

Onsdag 11 okt
08.30 Mässan öppnar, entré 2 (mittemot Liseberg)
15.00 Prisutdelning Utmärkelsen 2017 – vilka skolor och företag är bäst på samverkan mellan skola och arbetsliv? Lokal J2, Gothia Towers
17.30 Regionens största föräldramöte, Stora scenen i mässans F-hall

Torsdag 12 okt
08.30 Mässan öppnar, entré 2 (mittemot Liseberg)
13.00 Seminarium ”Hur kan vi arbeta med kompetensförsörjning genom samverkan mellan skola och arbetsliv?” Lokal R11 och R12, Gothia Towers

Gymnasiedagarna arrangeras av Göteborgsregionens kommunalförbund (GR) som en del i regionens öppna utbildningslandskap. Future Skills är ett samarbete mellan GR, Business Region Göteborg, Västra Götalandsregionen, Näringslivsgruppen vid Göteborg & Co och Arbetsförmedlingen.

Kontakt Gymnasiedagarna: Wictoria Kovats, tel 0702-881198, e-post: wictoria.kovats@grkom.se
Kontakt Future Skills: Lena Sjöstrand, tel 0707-615212, e-post: lena.sjostrand@grkom.se

GR är en samarbetsorganisation för 13 kommuner i Västsverige. Tillsammans har dessa kommuner omkring en miljon invånare.