Mustaschkämparna Aschberg & Fylking liftade med Världens längsta linbana

Mustaschkämparna Aschberg & Fylking liftade med Världens längsta linbana

Bild. Tre herrar som fann varandra. Fr vä Gert Fylking, Bosse Biström och Robert Aschberg.

Robert Aschberg och Gert Fylking är även detta år ute och gör allt de kan för att få in pengar till Cancerfondens forskning till prostatacancer. Lite skämtsamt kallas detta för mustaschkampen. I fjol gick dessa herrar 200 mil från Ystad till Haparanda men i år gäller det att lifta den omvända sträckan och alla transportmedel är tillåtna.

Ett av de märkligaste färdmedlen under resan kan vara liften mellan Örträsk och Mensträsk i Norsjö kommun som skedde i veckan i en kabin som svävade ovanför marken. Aschberg och Fylking hamnade nämligen mitt i Gold of Lapland och fick en tur med Bosse Biström ägare av Världens längsta linbana.

Blev du förvånad av att de ville lifta med dig?

- Ja, det är klart man blir förvånad när såna kändisar dyker upp i den lilla byn Örträsk, skrattar Bosse Biström. Jag bjöd självklart med dem på en linbanetur och bjöd på lunch med rökt renstek och dryck ombord på Sveriges bästa fönsterbord, berättar Bosse som är känd för att kunna berätta historier och underhålla sina gäster.

På söndag den 2 maj kl 19.00 i TV 8 sänds nästa program och då får vi kanske se vad som hände i linbanekabinen när dessa tre pratglada herrar svävade ovanför naturen i Gold of Lapland.

För mer information om linbanan kontakta gärna Bosse Biström  0918 21025

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av ca 80 företag och även en turistdestination som  geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors och Skellefteå. Se gärna www.goldoflapland.com