Besökarna under Vakantiebeurs 2019 visade ett mycket stort intresse för vad våra företag erbjuder

Rekordmånga företag till stor resemässa i Nederländerna

Det finns ett stort internationellt intresse att uppleva svenska Lappland. Det är främst vår natur och kultur som lockar. Att uppleva turer med hundspann, snöskotrar, hästar, snöskor och fiske står högt upp på den nederländske gästens "bucket list". Sedan 2014 har Gold of Lapland satsat på den nederländska marknaden. I år kommer rekordmånga företag från föreningen att kunna närvara på den stora resemässan Vakantiebeurs i Utrecht som äger rum mellan den 15-19 januari.

Egen monter
Första gången föreningen deltog på Vakantiebeurs var tillsammans med Visit Sweden 2015 och det har de gjort under flera års tid.

– Det här blir första gången vi kommer att ha en helt egen monter, säger Karin Fällman Stenlund, verksamhetsledare och projektledare. Det har fungerat bra tidigare år också, fortsätter hon, men vi behöver mer plats i år helt enkelt. Genom projekt Exportfokus har vi möjlighet att skicka flera av företagen från Exportgruppen till mässan, för att sälja sina produkter, vilket känns jätteroligt, det är ju det vi vill! Nytt för i år, då mässan firar 50 år, är att vi kommer även att ta plats på scen. Vi ska berätta och visa upp de upplevelser vi har att erbjuda. När vi ändå har den språkliga kompetensen bland exportföretagen ska vi nyttja den!

Exportmognad, paketering och produktutveckling
Den internationella turismen i Sverige hade 2018 ett exportvärde om 144 miljarder kronor (Fakta om svensk turism 2018) och branschen har varit i stark tillväxt under flera års tid. För att bättre möta den utländske gästens förväntningar och erbjuda hållbara kvalitetsupplevelser har exportföretagen tillgång till spetskompetens inom paketering och produktutveckling genom Gold of Laplands projekt Exportfokus. Tillsammans med företagen i Exportgruppen har projektet, genom konsulten Cornelia Lohf, tagit fram prissatta, säljbara paketupplevelser som kommer att säljas på mässan.

– Det är så roligt att se hur företagen samarbetar för att erbjuda gästerna en helhetsupplevelse säger Cecilia Wallinder. Genom projektet kan vi vara behjälpliga med kunskap om hur de internationella säljleden fungerar, hur researrangörer arbetar, hur man hanterar provisioner och skriver avtal företag emellan. Men det är företagen som gör jobbet!

De prissatta paketen innehåller allt från snöskovandringar i jakt på norrsken, hundspannsturer och skoterturer till att prova på att vara renskötare för en dag och övernatta i en kåta bland renar.

En internationell buffé av företag på plats
Exportgruppen består idag av 22 företag som tillsammans har tagit fram helhetsupplevelser till framtida besökare. De flesta av exportgruppens företag är representerade i paketen, på plats i Utrecht kommer sju av de företagen att närvara. Företagen är:

Granö Beckasin genom Christopher Storm som har tyskt påbrå
Lapland Time genom Paula Perriens från Nederländerna
Källan Spa & Hotell genom Celia Yoshida Ahlin från Brasilien
Lapland Stuga & Tours genom Alex van der Steen från Nederländerna
Horses of Taiga genom Floriane Colonnier från Frankrike
Hotell Toppen genom Peder Wiklund som kommer från Sverige
Storuman Camping genom Janne Ruonala från Finland
Doro Camp genom Louis Broskij från Nederländerna

FAKTA OM MÄSSAN
Vakantiebeurs är Nederländernas största resemässa med drygt 100 000 besökare (2019).
2020 firar mässan 50 år.
Mässan inleds med en fackdag (B2B) där researrangörer möter företagen.
Torsdag till söndag är det konsumentdagar.

Destinationsorganisationen Gold of Lapland har beviljats utvecklingsmedel för projekt Exportfokus som ska arbeta för att stärka företagens exportmognad gentemot den utländska marknaden. Projektet möjliggörs genom Europeiska Europeiska regionala utvecklingsfonden samt Region Västerbotten.