Stort intresse för Gold of Lapland på Luleåmässan

Stort intresse för Gold of Lapland på Luleåmässan

Bild. Magnus Barkestam marknadsför Gold of Lapland till nyfikna mässbesökare på Vårmässan i Luleå.

Vårmässan i Luleå lockade 13 500 besökare under den gångna helgen. Vårglada norrbottningar och västerbottningar erbjöds allt från vårplantor och badtunnor till resetips. Just reseanledningar var det som den västerbottniska turistorganisationen Gold of Lapland visade upp i sin monter.

Hur gick det på mässan?

- Det gick fantastiskt bra, skrattar Karin Fällman verksamhetsledare på Gold of Lapland. Vi hade kö till vår tävling där man kunde vinna hotellövernattningar på Hotell Lappland och Källan Spa, tur med Världens Längsta Linbana, inträde på Lycksele Djurpark, ridtur med Fjällhästen i Ammarnäs och priser från Raggsjöliden, det nya besöksmålet som byggs kring Torgny Lindgrens litterära landskap. Över 400 personer tävlade och fick veta mer om vår destination, säger en mycket nöjd Karin Fällman.

Lördagen var den intensivaste dagen och då delades massor av reseinformation, påsar och ballonger ut till nyfikna mässbesökare.

- Vi hade med vårt alldeles nytryckta sommarmagasin Gold of Lapland och det var också ett stort intresse för Lycksele Djurpark från alla barnfamiljer på mässan, säger Magnus Barkestam, Gold of Laplands turistbyråansvarige i Lycksele.

För att inte Luleåborna ska glömma bort Gold of Lapland har organisationen satsat på en ny typ av marknadsföring genom att synas på digitala skyltar i Luleå under och efter mässan.

- Vi kommer att köra samma koncept på nästa mässa som blir i Örnsköldsvik i början av juni. Alltså samma glada monter och förstärkning med digitala skyltar även i Ö-vik, avslutar Karin Fällman.

I Gold of Laplands monter jobbade Maria Larsson, Emma Lindfors, Magnus Barkestam och Karin Fällman, Gold of Lapland.

Gold of Lapland är en ekonomisk förening som ägs av ca 90 företag och även en turistdestination som geografiskt sträcker sig över Lycksele, Malå, Norsjö, Robertsfors,  Skellefteå och Sorsele.