Jubels AB hjälpte Emelie

Emelies man, Andreas, var bara 42 år när han föll ihop på gymmet. Han hade råkat ut för en hjärtinfarkt och hans liv gick inte att rädda.

Emelies tillvaro hade rasat ihop men med fyra barn och ett i magen var hon tvungen att kämpa. Hur gör man det?

-Jag hade ju barnen så jag var tvungen, berättar Emelie.

Nu har det gått ett år sedan den där fredag kvällen i februari när Andreas kom hem och sa, som han alltid sa på fredagar: -Nu är det slut på fattigdom, ikväll är det Eurojackpott! Den här dagen skulle han bara ta en sväng till gymmet innan middagen.

Emelie tyckte att det tog lite längre tid än vanligt, men tänkte att det nog finns en naturlig förklaring. Troligen hade han träffat någon han kände i mataffären skulle snart komma hem. Emelie fortsätter: -Jag stod i duschen när polisen kom och det var ett av barnen som såg dem när dem ringde på. Och när han kom panikslagen till badrummet bad jag honom att öppna för jag höll ju på att ta på mig pyjamasen.

Sonen ville inte öppna för poliserna så Emelie öppnade själv, övertygad om att det handlade om ett inbrott i villaområdet och att de undrade om hon hade sett något.

Där stod två poliser och de berättade att Andreas åkt ambulans från gymmet och nu bad de henne att följa med dom i polisbilen. Det kändes väldigt förvirrat, varför skulle hon behöva åka iväg i pyjamas? Och alla barn som var där hemma, vem skulle ta hand om dom? Då dök det upp en tredje polis som tog hand om barnen fram tills att en anhörig till familjen kommit på plats.

På sjukhuset fick Emelie träffa en läkare som berättade att Andreas inte levde längre. Allt var kaos och tre dagar senare gick vattnet och Emelies och Andreas barn föddes fyra veckor för tidigt. Tiden efteråt var som ett töcken. Nu var hon fembarnsmamma och hennes livs kärlek hade tagits ifrån henne. -Vi kände varandra som unga men det var först för bara fem år sedan, som vi träffades igen och blev störtförälskade. Vi hade inte en tråkig dag. Han gjorde ingen skillnad på barnen, mina tre från tidigare förhållande var exakt lika viktiga för Andreas som våra gemensamma. Man säger väl alltid att personer som gått bort är goda och ovanligt snälla, men med Andreas var det verkligen sant! Så otroligt omtyckt av så många.

Efter en tid började Emelie ta tag i praktiska saker, som t ex det mest akuta med huset. Hon kontaktade Jubels AB, ett golv- och plattföretag i Lidköping, för att få pris på en ny tvättstuga. Den hon hade var så bristfällig att det bara var en tidsfråga tills den måste rivas. När André Wilhelmsson, vd på Jubels, förstod omfattningen av ombyggnationen och kostnadsbilden och sen att Emelie nu var en ensamstående fembarnsmamma som levde på föräldrapenning valde han att försöka lösa det hela i form av gåvor och sponsring. XL Bygg skänkte byggmaterial såsom reglar, gips, byggskivor, inner- och ytterdörr samt alla skåp och bänkskiva till tvättstugan. Bravida har gjort allt el-arbete, som golvvärme och infälld belysning i taket. Assemblin VS har installerat allt inom VVS och varmvattenberedaren. Material till golvet skänktes av Weber och Konradssons Kakel. Golvinstallationen gjorde Andrés egna plattsättare från Jubels AB.

För André är det självklart att försöka hjälpa till där det går. -Vi brukar spara ihop stuvbitar av mattor, golv och keramik som blir över. Sen kör vi materialet till De la Gardiegymnasiet där de har ett Bygg- och anläggningsprogram, och de har såklart glädje av byggmaterial. Sen hjälper vi gärna skolklasser och idrottsföreningar. Det kan handla om golv till en mässmonter, nämner André som exempel. -Men det här var ju ett ganska stort byggprojekt. När jag kontaktade Weber, Konradssons Kakel, Bravida, Assemblin VS, XL- Bygg Lidköping, Lidens måleri och Öboängens måleri sa alla tveklöst ja till att hjälpa Emelie. En situation som hennes kan vi alla hamna i, så det kändes nog självklart.

Tvättstugan, före och efter

Nu är Emelies tvättstuga klar, och hon ser riktigt glad ut. -Vad kommer sen på din to-do-lista, frågar jag. -Taket! Det måste fixas till, och där måste jag ta hjälp utifrån, säger hon och visar oss allt annat hon lyckats fixa till i huset på egen hand. Eftersom Jubels löste det här med tvättstugan kommer hon ha råd att fixa taket. Hon är helt klart händig och ger sig på alla projekt som hon ser att hon klarar. Och nu har hon börjat en trädgårdsanläggningsutbildning. Att jobba med växter är hennes drömjobb och stora fritidsintresse. Tack vare sina fem barn och sitt stöttande nätverk ser hon ljusglimtar i livet. -Jag kan inte nog säga hur otroligt tacksam jag är för hjälpen med tvättstugan, tänk att det finns så omtänksamma företagare i Lidköping, lova att ni hälsar det, säger hon innan vi kramas hejdå.

Mia Lilja, 0760-475 333 eller mia.lilja@golvkedjan.se

André Wilhelmsson, 0510-884 56 eller andre@jubels-golv.se