Golvkedjan finalist i Byggindustrins nya jämställdhetspris

Priset Jämställdhetsbygget är Sveriges Byggindustriers första jämställdhetspris. Syftet är att hylla satsningar som har bidragit till en mer jämställd bygg- och anläggningsbransch. Nu har man nominerat tre finalister och vinnaren av Jämställdhetsbygget koras på Årets Bygge 2019, den 26 mars på Cirkus.

Golvkedjan är en av tre nominerade och juryns motivering lyder:

En mer jämställd golvbransch – Golvkedjan driver ett aktivt hållbarhetsarbete för en mer jämställd golvbransch. Genom att starta ett förändringsarbete på bred front i hela verksamheten ger de en förändrad bild av vilka som passar som golvläggare. De arbetar genuint och ärligt med jämställdhetsfrågan i alla sina processer och med en konkret tiopunktslista ger de exempel på hur de har gått tillväga under 2018.

- Det är fantastiskt roligt förstås! Vi är stolta över det vi gjort hittills men hade inte räknat med att det skulle uppmärksammas så här. Väldigt roligt! Så svarar Golvkedjans vd Lars-Åke Lidén på den klassiska frågan "Hur känns det?".

Golvkedjans jämställdhetsarbete

Vad ger jämställdhetsarbetet för effekt i Golvkedjan? -Vidgade vyer tror jag! Säkert en bättre stämning och bättre generell arbetsmiljö för de som börjat få en större andel kvinnliga montörer. Blandade arbetsplatser fungerar ju bättre än enkönade. Golvbranschen är en väldigt manligt dominerad bransch och när vi pratar med våra många manliga montörer uppskattar även dom ofta den mindre grabbiga jargongen som naturligt följer med fler kvinnliga kollegor. Vi kan inte mäta någon ekonomisk fördel än, men den kommer ju som konsekvens av en bättre arbetsmiljö, förstås, fortsätter Lars-Åke.

Och hur går vi då vidare med jämställdhetsarbetet? - På alla möjliga sätt! Det handlar framförallt om att hitta fler kvinnor som vill bli hantverkare, förmå dom att komma till just våra företag, se till att de trivs och utvecklas hos oss. Det är en stor utmaning, men det kommer vi att fixa, tror Golvkedjans vd.

Hållbarhet i Golvkedjan

Han berättar vidare om hur det bredare hållbarhetsarbetet tog fart. - Vi såg framförallt en kommersiell möjlighet. Vi såg ju att hållbarhetsfrågor börjat spela en väsentlig roll i helt andra branscher och förstod att det bara var en tidsfråga innan det påverkade våra kunder och vår del av byggbranschen. Samtidigt insåg vi att Golvkedjeföretagen hade mycket större möjlighet att svara på dom frågorna än våra lokala konkurrenter, så vi satsade. Vi lägger vart fjärde golv i Sverige ungefär, så det vi gör har stor möjlighet att påverka. Vi har gjort klimatberäkningar, uppförandekoder mot våra leverantörer, seminarier i Almedalen och förstås satsningen med kvinnliga montörer. Till vår årliga montörsutbildning i Holland var endast kvinnliga medarbetare inbjudna, ett sätt att uppmärksamma och visa uppskattning till våra kvinnliga montörer, avslutar Lars-Åke.

Kvinnliga montörer på golvläggarutbildning hos Forbo Flooring i Holland 2018

Om priset Jämställdhetsbygget 2019

Juryn består av Catharina Elmsäter-Svärd, vd Sveriges Byggindustrier, Johan Lindholm, förbundsordförande Byggnads, Kajsa Hessel, ordförande Byggcheferna och Pernilla Alexandersson, jämställdhetsexpert och vd Add Gender.

Vinnaren av Jämställdhetsbygget 2019 koras på Årets Bygge 2019, den 26 mars, på Cirkus.

För intervju och kontakt:

Lars-Åke Lidén, vd Golvkedjan AB, lars-ake.liden@golvkedjan.se, 070-816 64 67

Kia Ekedahl, utbildningsansvarig Golvkedjan AB, kia.ekedahl@golvkedjan.se, 076-117 12 15

Mia Lilja, marknadsansvarig Golvkedjan AB, mia.lilja@golvkedjan.se, 0760-475 333

• hållbarhet
  • jämställdhet
  • jämställdhetsbygget
  • bygg
  • plattsättning
  • golvläggning

Golvkedjan AB ägs av 45 golv- och plattsättningsföretag, finns på 74 platser över hela landet och samarbetar med branschens bästa materialleverantörer. Vi tar ansvar för hela processen, från produktval och installation till trygghet och garanti under hela materialets livslängd. Läs om vårt hållbarhetsarbete!