Två Gävleföretagare från olika branscher som gör skillnad

Tommy Töyrylä, VD och ägare av Bygg- & Golvtjänst i Gävle, fick reda på att Anette Edsvik hade planer på att ta över en hudvårdssalong i Gävle, och att lokalerna var i stort behov av renovering. Han visste också att hon är en eldsjäl, som precis som Tommy själv, brinner för att hjälpa människor. Därför gav han Anette ett nytt fräscht golv, så hon kunde förverkliga sin dröm, att öppna Mayas Hudvård.

Hudvårdssalongen tänkte hon smyga igång, det var ju så mycket att fixa med i lokalen, men med Bygg- & Golvtjänsts hjälp blev det en flygande start. Salongen är nu i toppskick och hon har timanställt Alex, en ung man från El Salvador. Han har fått gå en utbildning i laserterapi så han kan behandla salongens kunder med den avancerade lasermaskinen Anette har investerat i.

-Nu vill jag bara jobba, så mycket jag kan, berättar Alex. När han inte jobbar hos Anette jobbar han på Sodexo. Han berättar att han också längtar efter semester, något han inte haft på tre år, sen han kom till Sverige. Men nu har han fått besked om att han har arbetstillstånd i två år i Sverige, tack vare kontraktet med Anette. En riktigt glädjande nyhet för både honom och Anette.

Vad drömmer du om att göra i framtiden?

-Bli surfinginstruktör! säger Alex och berättar att han var bästa surfaren i El Salvador och att han har tävlat för sitt land i bland annat Peru. Nu lyser han upp och hans ögon glittrar när han nämner platser han vill åka till, för att surfa och kanske jobba med surfing framöver. Och med ett arbetstillstånd behöver han inte vara rädd för att lämna Sverige för en tillfällig resa, något som varit omöjligt de senaste tre åren.

Anette Edsvik, Mayas Hudvård

Anette håller tummarna för att allt ska lösa sig för Alex. Hon är djupt engagerad och har bidragit mycket i processen och kontakten med myndigheter. -Jag hoppas verkligen att det här är ett steg mot ett permanent uppehåll för Alex, så han får utvecklas med all den potential han har och rota sig i sitt nya land och inte tvingas tillbaka till El Salvador, där både han och hans familj riskerar sina liv, säger Anette.

Golvläggarpraktikanten Abbas kommer till salongen. Han var med och installerade golvet som kommer från Forbo Flooring. Golvet heter Allura och är ett designgolv av typen LVT- Luxury Vinyl Tile. Han tittar sig omkring och säger att han är mycket stolt över resultatet. Abbas kommer från Irak och går på praktiska gymnasiet i Gävle. Han är på Bygg- & Golvtjänst fyra dagar i veckan genom skolan och jobbar extra där när han får, då med lön såklart. Han vill bli golvläggare i framtiden och man ser att han trivs med den tanken.

I behandlingsrummet på Mayas Hudvård

Tommy Töyrylä är känd för sin generositet mot de som behöver hjälp från hans företag. Marlene Holm, ekonomiansvarig på företaget, berättar att han ser positivt på den här typen av projekt.

-Unga företagare har kommit hit och frågat om vi kan skänka golv till en nystartad rörelse och vuxenlärlingar har fått plats hos oss, Tommy har ett stort hjärta och ställer upp så mycket han kan. Det känns fint att jobba på ett företag som vårt som ställer upp på Gävle, berättar Marlene.

Tommy tillägger att det inte är konstigt alls, Gävle har ju gett företaget så mycket så självklart vill han ge tillbaka.

Anette Edsvik, Mayas Hudvård: anette.edsvik@toptide.se

Marlene Holm, Bygg & Golvtjänst: marlene@byggogolv.se