Goodbye Kansas Game Invest investerar i danska Framebunker

Spelinvestmentbolaget Goodbye Kansas Game Invest gör sin första investering utanför Sverige och blir delägare i danska spelstudion Framebunker. Studions grundare Nicholas Francis och Charles Hinshaw kommer båda från nyckelroller på Unity Technologies och kommer med sina unika kunskaper att vara strategisk viktiga för Goodbye Kansas-gruppen.

Goodbye Kansas Game Invest gör en strategiskt viktig investering och går in som delägare i danska Framebunker, en spelstudio grundad av branschprofilerna Nicholas Francis och Charles Hinshaw. De kommer närmast från Unity Technologies där de ansvarat för utvecklingen av den marknadsledande spelmotorn Unity.

Utöver deras spelskapande, kommer deras expertkunskaper vara betydelsefulla för de flesta spelstudios i Goodbye Kansas-familjen, förklarar Henrik Jonsson, Executive Producer på Goodbye Kansas Game Invest.

Vi letar efter exceptionella personer med visioner om att både skapa framgångsrika företag och fantastiska spelupplevelser med ett långsiktigt perspektiv. Framebunker har visat sig ha exakt de egenskaperna, med sin mångåriga expertis från utvecklingen av spelmotorn Unity kombinerat med fantastiska spelidéer. Vi ser det därför som att vi investerar i mer än en spelstudio, det här är en investering i vårt ekosystem där alla våra partnerbolag kommer dra nytta av samarbetet. De flesta av våra befintliga spelstudio-investeringar gynnas av den expertis kring Unity som nu blir en del av Goodbye Kansas-familjen, säger Henrik Jonsson.

I grew up playing games that inspired me, challenged me, and kicked my imagination into overdrive — and I co-founded framebunker because I believe that the next generation of gamers deserve those experiences. In Goodbye Kansas Game Invest we found a partner who shares that passion, and their insight and guidance will help us grow framebunker into a world-class indie studio in the heart of rainy Copenhagen,säger Charles Hinshaw, medgrundare på Framebunker.

Framebunker utvecklar just nu ”Static Sky”, ett taktiskt actionspel i cyberpunkmiljö, till formaten PC, Switch, iOS, Xbox One och Playstation 4.

• Data, Telecom, IT

The Goodbye Kansas Group consists of Goodbye Kansas Studios, Goodbye Kansas Game Invest and Goodbye Kansas Infinite Entertainment, with studios in Stockholm, Uppsala, London, Los Angeles and Hamburg. Thanks to its wide, award-winning experience and expertise within VFX, CGI, Performance Capture, Digital Humans, Animation, investments in development and marketing of games, Goodbye Kansas offers uniquely integrated services for all visual mediums – a Universe for artists. The company group also creates, develops and manages its own Film & TV projects, brands and IP: s.

Nils Lagergren

Press contact Marketing Director Goodbye Kansas Holding +46702715868