Pressmeddelande -

Rapport från Good Technology visar att användningen av företagsappar ökat med 160 procent och att iOS behåller förstaplatsen

Good lanserar idag sin Mobility Index-rapport för det första kvartalet 2015, som visar att den bransch som är bäst på att införa egna företagsappar är försäkringsbranschen, medan övriga branscher fokuserar generellt på att mobilisera sitt innehåll till mobila enheter. Det mest populära operativsystemet är iOS, medan Android och Windows knappar in med sina surfplattor.

Den elfte utgåvan av Goods Mobility Index Report, visar att aktiveringar av appar ökat med 160 procent under det senaste året. En bidragande faktor till detta är att fler företag har satsat på att förse sina anställda med verktyg för att bättre kunna samarbeta, genom att lättare komma åt och använda företagsinnehåll på mobila enheter.

Försäkringsbolag är de företag som i störst utsträckning har infört egna appar för att mobilisera sina affärsprocesser, och de står för mer än en tredjedel av alla aktiverade appar. Över 1600 Good-säkrade appar har byggts på Good Dynamics Secure Mobility Platform.

– Samtidigt som organisationer fortsätter att säkra sin mobila utveckling, inser våra kunder att de kan förenkla sina affärer med egenutvecklade appar, säger Christy Wyatt, ordförande och VD på Good Technology. Plattformen Good Dynamics gör det möjligt för företag i snabb utveckling och med nya affärsprocesser att genom mobilen få in nya intäkter, öka produktiviteten samt tillgången till nya marknader.

Mobilisering av viktiga affärsprocesser ökar snabbt i flera branscher
Rapporten visar att den mest offensiva tillväxten av egna appar finns bland försäkringsbolagen, som ofta genomgår snabba affärsomvandlingar. 34 procent av alla appar som aktiverats av försäkringsbolagen var egenutvecklade. Det som är mest populärt bland företag som arbetar med finansiella tjänster är funktioner som hjälper anställda till snabbare beslutsfattande. Där var 27 procent av alla aktiverade appar inom säkra direktmeddelanden.

Samtidigt visar rapporten att hela 64 procent av alla appar som distribuerats bland företag som säljer företagstjänster har funktioner som hjälper till att mobilisera innehåll, komma åt och redigera dokument samt säker webbläsare. Inom tillverkningsindustrin omfattade nästan hälften av de aktiverade apparna säker webbläsare för säker tillgång till intranät och webbappar. Trots att apparna används i olika utsträckning beroende på bransch, pekar trenden mot att det är viktigt att mobilisera affärsprocesser.

iOS behåller ledningen; Android och Windows knappar in på surfplattor
BYOD (Bring Your Own Device)-rörelsen fortsätter att mogna när fler väljer att arbeta på egna surfplattor utöver företagens smarttelefoner. iOS fortsätter att vara ledande då iPhone 6 står för 72 procent av alla aktiveringar på mobiltelefoner under kvartalet. Androids marknadsandel ökade till 26 procent, medan Windows fortsätter att ha endast en procent av alla aktiverade mobiltelefoner.

iOS har även flest aktiverade surfplattor detta kvartal med 81 procent, vilket dock är en minskning från samma kvartal förra året då iOS stod för 92 procent av de aktiverade surfplattorna. Android och Windows har istället vunnit fler marknadsandelar bland surfplattor under det första kvartalet 2015, med en marknadsandel på 15 procent respektive 4 procent. Det visar på en fortsatt trend för en ökad mångfald av surfplattor på marknaden och på företagen.

iOS överträffar, oavsett typ av enhet, för andra kvartalet i rad Android inom reglerade branscher som utbildning (83 procent), offentlig sektor (80 procent) och finansiella tjänster (76 procent), trots att dess dominerade ställning sjunkit i samtliga branscher under det senaste kvartalet. Android är mer utbrett i mindre reglerade branscher som till exempel teknik (47 procent), och operativsystemet har gjort en markant ökning inom energisektorn (44 procent).

Windows ökade för första gången på en mängd marknader. Windows-baserade surfplattor har etablerats inom detaljhandeln med en marknadsandel på fem procent och Windows-baserade smartphones har uppnått en marknadsandel på sju procent inom underhållnings- och mediabranschen.

Om Good Mobility Index Report
Good Mobility Index Report tillhandahåller data för att identifiera införande av företagsappar och enhetsaktiveringar från föregående kvartal. Informationen kommer från de appar som stöds av Good Secure Cloud, tredjeparts- och skräddarsydda appar som utvecklats på Good Dynamics Secure Mobility Platform, samt företagets omfattande kundbas bestående av fler än 6200 kunder världen över.

Rapporten är ett pågående initiativ för att spåra aktiveringar över samtliga mobila plattformar och enheter, och lyfter fram globala trender inom mobilitet och användarmönster.

För att se den kompletta rapporten - läs bifogad PDF.

• good mobility index report

Om Good Technology

Good Technology är ledande inom säkra mobilitetslösningar för företag och myndigheter, globalt. Goods mobila plattform kan managera, distribuera och säkra mobila applikationer. Effektiv hantering av devicer (MDM) med monitorering ingår. Good har ett brett utbud av tredjeparts-appar som hjälper företag att nå mobilitetens fulla potential. Över 6 000 organisationer i 190 länder använder lösningar från Good, varav många ledande företag inom bank och finans, försäkring, sjukvård, detaljhandel, offentlig sektor och försvaret. Besök Good, www.good.com