DAF är den första tillverkaren som godkänner Goodyear ULTRA GRIP MAX-däck som originalutrustning

Stockholm, 1.10 2015 – DAF blir den första lastbilstillverkaren som godkänner Goodyears helt nya ULTRA GRIP MAX-vinterdäck för lastbilar som fabriksmonterat tillval. Åkerier som beställer nya DAF-lastbilar som byggts från vecka 41 för användning under hårda vinterförhållanden kan nu välja Goodyear ULTRA GRIP MAX S-styrdäck och ULTRA GRIP MAX D-drivdäck i storlekarna 315/70R22.5 och 315/80R22.5.

”Vi är väldigt nöjda att DAF är den första tillverkaren som godkänner den nya vinterdäcksserie som vi lanserar i år. Det är ett tecken på de enastående vinteregenskaperna hos vår nya Goodyear ULTRA GRIP MAX-vinterserie för lastbilar”, säger Peter Platje, Director OE Sales Truck Tires Goodyear Dunlop EMEA. ”Mobilitet är en central faktor för kommersiella fordon, i synnerhet under vintern. Nu kan kunderna få sina nya DAF-lastbilar levererade med våra bästa däck för de tuffaste vinterförhållandena – det är extra viktigt för kunder i de nordiska länderna, Ryssland, Tyskland, Österrike och Schweiz, men även för alla andra”.

Den nya ULTRA GRIP MAX-vinterdäckserien för lastbilar ger upp till 40 % bättre grepp när de är halvslitna och upp till 15 % längre livslängd(1). Styrdäcket ULTRA GRIP MAX S och drivdäcket ULTRA GRIP MAX D är särskilda vinterdäck för lastbilar och är märkta med den officiella 3PMSF-symbolen (3-Peak-Mountain-Snowflake) för däck för svåra snöförhållanden samt med M+S-symbolen. Även när drivdäcken är slitna till 50 % uppfyller de kraven för 3PMSF-märkningen(2). Tack vare den här unika egenskapen ser Goodyears nya vinterdäcksserie till att lastbilarna kommer fram och ger sinnesro för både förare och åkerier. De nya ULTRA GRIP MAX S och D i storlek 315/80R22.5 och 315/70R22.5 kommer att vara tillgängliga från mitten av 2015 på eftermarknaden.

[1]Jämförelsetester som utfördes mellan oktober 2013 och juli 2014 av Goodyear Innovation Center i Luxemburg (GIC*L) på dimensionen 315/80R22.5 visar att Goodyears nya ULTRA GRIP MAX D-däck ger upp till 40 % bättre väggrepp på snö jämfört med Goodyear ULTRA GRIP WTD. Beräkningar som utförts av Goodyear GIC*L visar att det nya drivdäcket Goodyear ULTRA GRIP MAX D ger en förväntad längre livslängd på upp till 15 % jämfört med Goodyear ULTRA GRIP WTD. Faktiska resultat kan variera beroende på exempelvis, men inte begränsat till, väg- och väderförhållanden, däckstorlek, lufttryck och fordonsunderhåll.

[2]Interna tester som utfördes av Goodyear GIC*L mellan oktober 2013 och juli 2014.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 67 000 anställda och tillverkning på mer än 50 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns mer än 400 olika däck i drygt 55 dimensioner. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo. Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear ett av de bredaste utbuden av servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.