Gå direkt till innehåll
De Rooy-teamet siktar på att vinna Dakar-rallyt i 2017 på lastbilsdäck från Goodyear

Pressmeddelande -

Bryssel, 30 december, 2016 – De Rooy-teamet som vann Dakar-rallyts lastbilsklass år 2016 satsar åter igen på guld i världens tuffaste tävling, utrustade med Goodyears Offroad ORD-däck av standardmodell.

Gerard De Rooy och hans team har valt Goodyears Offroad ORD-lastbilsdäck för sina fyra tävlingslastbilar och Goodyears Omnitrac anläggningsdäck för servicelastbilarna. Teamet satsar på att upprepa framgångarna efter fjolårets vinst genom att fortsätta förlita sig på den ledande däcktillverkarens dedikerade stöd, testning och uppbackning.

2017 års De Rooy-team, som ska köra på Goodyear-lastbilsdäck, består av:

• Gerard De Rooy – tvåfaldig vinnare av Dakar-rallyts lastbilsklass (2012 och 2016) – med en Iveco Powerstar 4X4
  • Fredrico Villagra – 3:e plats i hans första Dakar-rally 2016 – med en Iveco Powerstar 4X4
  • Ton Van Genugten – 5:e plats i Dakar-rallyt 2016 – med en Iveco Trakker.
  • Wuf Van Ginkel – ny medlem – med tolv Dakar-rallyn bakom sig och en 4:e plats 2007 – med en Iveco Trakker.
  • De fyra tävlingslastbilarna kommer att tävla med Goodyear 375/90R22.5 Offroad ORD-däck av standardmodell och samma gäller för alla de snabba service- och assistanslastbilarna. Övriga servicelastbilar kommer att använda Goodyear 315/80R22.5 Omnitrac MSS II- och Omnitrac MSD II-lastbilsdäck, monterade på styr- respektive drivaxlar.

Valet av Goodyear Offroad ORD-däck är baserat på ett långt och framgångsrikt samarbete mellan De Rooy och Goodyear. Efter tätt samarbete med tekniker från Goodyears innovationscenter i Luxemburg och omfattande gemensam testning kunde teamet identifiera bästa tänkbara utrustning för optimal däckprestanda inför alla olika förhållanden som kommer att råda under Dakar-rallyt 2017. Efter de stora framgångarna med Goodyear-däck i Dakar 2016 bestämde sig teamet för att förlita sig på Goodyears Omnitrac anläggningdäck för rally-servicefordonen.

”Goodyear Offroad ORD 375/90R22.5-lastbilsdäck är fantastiska och de var en av de avgörande orsakerna till att vi vann 2016 års rally. Vi har fått makalös teknisk support från Goodyears tekniker och det är därför vi väljer Goodyear igen som däckpartner inför vad som är världens tveklöst tuffaste test för lastbilsdäck. Vi är förvissade om att det här fortsatta samarbetet kommer att ge oss det väggrepp och den tillförlitlighet som vi behöver för att vinna igen år 2017”, säger Gerard De Rooy.

”Vi är glada över att Gerard De Rooy och hans team åter igen har valt Goodyear-däck inför deras försök att vinna 2017 års Dakar-titel. Vi har arbetat länge och intensivt med dem för att hjälpa till att hitta den bästa utrustningen för tävlingslastbilarna och för att tillhandahålla den uppbackning som är avgörande för att teamet ska nå framgång i tävlingen. Men lika viktigt är det tekniska ledarskap som gör det möjligt för dem att prestera under så utmanande villkor. Det tar dock inte slut här eftersom resultaten och erfarenheten från Dakar utgör en del av vårt arbete i utvecklingen av framtidens lastbilsdäck”, säger Benjamin Willot, marknadschef för kommersiella däck vid Goodyear Europa, Mellanöstern och Afrika.

Rallyts första etapp går av stapeln 2 januari i Asuncion, Paraguay. Därifrån tar sig mer än 550 lastbilar, bilar och motorcyklar in i Bolivia, och fortsätter vidare ända upp till La Pax, och därifrån ner till Argentina där tävlingen avslutas i Buenos Aries den 14 januari. Dakar-rallyt består av 12 etapper omfattande mer än 8 500 kilometer av extremt utmanande terräng inklusive öken, berg och klippor.

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 66 000 anställda och tillverkning på fler än 49 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns över 400 olika däck i drygt 55 dimensioner. Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo Lastbilar. Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions och Goodyears regummeringstjänst, erbjuder Goodyear ett av de bredaste utbuden av servicetjänster i branschen.

Gå in på www.truck.goodyear.eu för mer information om Goodyear och dess produkter.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
    Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181