Goodyear FUELMAX bäst i TÜV SÜD-test

Goodyear FUELMAX S och FUELMAX D slog toppkonkurrenterna i oberoende rullmotståndstester genomförda av TÜV SÜD.[1]

Stockholm, 26.08.2014 – Goodyears nya serie FUELMAX-lastbilsdäck med lågt rullmotstånd fick toppbetyg i tester där rullmotståndet hos däck från ledande konkurrenter jämfördes. I dessa tester jämförde det internationellt kända fordonstestningsföretaget TÜV SÜD Automotive GmbH rullmotståndet hos styr- och drivdäck från FUELMAX-serien med liknande däck från tre huvudkonkurrenter. Baserat på resultaten för rullmotstånd beräknade Goodyear att Goodyear FUELMAX-däcken tillsammans med Goodyears bränsleeffektiva trailerdäck Marathon LHT II kunde spara ett typiskt åkeri ca 11 000 SEK[2] i bränslekostnader per år och fordon jämfört med den näst bästa av konkurrenterna, och hela 17 850 SEK jämfört med genomsnittet. Det innebär att Goodyear FUELMAX-däcken är ledande inom bränslebesparingar.

FUELMAX är Goodyears bränsleeffektiva serie med fokus på lägre rullmotstånd utan att kompromissa med körsträcka, bromsförmåga i väta och andra huvudegenskaper. Bränslebesparingspotentialen hos FUELMAX-serien, som nu styrkts genom TÜV SÜD:s testresultat för rullmotstånd, speglas även av deras mycket bra klassificering enligt EU:s däckmärkningsregler: sex av sju av de Goodyear FUELMAX-däck som finns på marknaden idag fick omdömet A eller B för sin bränsleeffektivitet.

”Dessa tester utvärderar verkligen den enastående bränsleekonomi våra nya FUELMAX-däck erbjuder åkerier, så att de kan sänka sina kostnader. FUELMAX-däcken är de mest bränsleeffektiva i Goodyears sortiment och dessa resultat understryker vår tro på att de är mest bränslebesparande däcken som finns på marknaden idag”, säger Boris Stevanovic, marknadschef för kommersiella däck, Goodyear EMEA.

Rullmotståndet i testresultaten delades in i tre områden: styr-, driv- och trailerdäck, och i alla tre testerna presterade Goodyear FUELMAX- och Marathon LHT II-däcken markant bättre än konkurrenterna. Resultaten av TÜV:s test visar att en årlig besparing på cirka 11 000 SEK per fordon kan åstadkommas genom att använda en kombination av Goodyear FUELMAX S, D och Marathon LHT II jämfört med den näst bästa konkurrenten. Besparingarna för Goodyears mest bränsleeffektiva lastbilsdäckserie jämfört med genomsnittet för konkurrenterna testat av TÜV SÜD beräknas till 17 850 SEK per fordon. Dessa siffror visar den höga kostnadsbesparingspotential Goodyear FUELMAX-serien i kombination med Marathon LHT II erbjuder åkerier. Beräkningarna är baserade på en typisk femaxlig 40-tons traktor- och trailerkombination med en årlig körsträcka på 150 000 km, en bränsleförbrukning på 34 l/100 km och ett dieselpris på 11,90 SEK per liter.

[1] Rullmotståndstest (ISO28580), genomfört av TÜV SÜD Automotive i februari 2014 (TESTRAPPORT NR 76252746).

[2] Bränslebesparingar beräknade av Goodyear G*ICL uppskattas och baseras på en typisk femaxlig 40-tons traktor- och trailerkombination med storlek 315/70R22.5 för Steer och Drive samt 385/55R22.5 för Trailer, med en årlig körsträcka på 150 000 km/år och ett bränslepris på 1,30 euro per liter. De faktiska resultaten kan dock variera baserat på, men inte begränsat till, väg- och väderförhållanden, körsätt, slitage, däckstorlek, lufttryck och fordonsunderhåll.
(1 euro räknat på 9,15 SEK)

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 69 000 anställda och tillverkning på mer än 51 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio, och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda.

I Goodyear Dunlop Europes däcksortiment för kommersiella fordon och bussar finns mer än 400 olika däck i drygt 55 storlekar.  Många världsledande tillverkare av kommersiella fordon monterar däck från Goodyear som standard, bland andra DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania och Volvo.  Goodyear levererar dessutom däck till alla större trailertillverkare. Med Fleet First, som innefattar servicenätverket TruckForce, vägassistanstjänsten ServiceLine 24h, det webbaserade hanteringssystemet FleetOnlineSolutions Internet och Goodyear Retread Technologies, erbjuder Goodyear flest servicetjänster i branschen.

Gå in på www.goodyear.com för mer information om Goodyears produkter.