Goodyear presenterar EfficientGrip Cargo 2 – en slitstark lösning för lätta kommersiella fordon

Goodyear utökar sitt produktsortiment för lätta lastbilar i och med lanseringen av efterföljaren till EfficientGrip Cargo. EfficientGrip Cargo 2 erbjuder både längre hållbarhet för slitbanan och bättre prestanda på våta vägar.

”EfficientGrip Cargo 2 är ett nytt sommardäck som är anpassat efter behovet hos konsumenterna inom det snabbväxande segmentet för lätta kommersiella fordon”, säger Piotr Nagalski, Marknadsdirektör för Goodyear Europe.

Tack vare den nya gummiblandningen är däckets slitbana mer motståndskraftig mot höga temperaturer och tuffa vägförhållanden. Det resulterar i 38%[1] total ökning av slitbanans motståndskraft jämfört med föregångaren. Ett nytt harts hjälper gummiblandningen att deformeras under inbromsning på vått underlag, vilket leder till effektivare bromsning och 8% kortare bromssträcka[2] jämfört med EfficientGrip Cargo.

”Konsumenterna eftersöker i allt högre grad e-handelslösningar, och företagen arbetar för att anpassa distributionskedjorna och bygga leveranskapacitet för den sista sträckan i kedjan, förklarar Nagalski, ”med monteringar på 8 av de 10 bästsäljande lätta lastbilarna på den europeiska marknaden är Goodyear i en bra position för att svara på den här utvecklingen. Lanseringen av den här nya sommarprodukten är ett viktigt tillskott till vårt omfattande LCV-erbjudande.”

Goodyears sortiment för lätta lastbilar består också av vinterdäcket UltraGrip Cargo.

EfficientGrip Cargo 2 har ett konkurrenskraftigt utbud, med 23 SKU:er från 14- till 17-tumsdäck som kommer introduceras mellan december 2020 och oktober 2021. Samtliga är lämpade för elfordon.

[1] Internt test, jämfört med föregångaren EfficientGrip Cargo

[2] Internt test, jämfört med föregångaren EfficientGrip Cargo

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 62 000 anställda och tillverkning på mer än 46 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu