Goodyear Urban CrossOver

Pressmeddelande -

Goodyear presenterar stolt ’Goodyear Urban CrossOver’ – ett specialbyggt konceptdäck för Lexus nya konceptbil UX

Goodyears konceptdäck, som är framtaget särskilt för Lexus nya konceptbil UX, har genom sin kombination av innovativ design och teknik oöverträffad komfort.

Lexus presenterade sin konceptbil Lexus UX, med Goodyear Urban Crossover-konceptdäck, på bilmässan Paris Motor Show 2016. Den här exklusiva bilen matchas med exklusiva däck som på ett utmärkt sätt visar samarbetet mellan de två företagen.

När Lexus bad Goodyear att utveckla ett däck för sin senaste kreation hade företaget två önskemål: tänj på gränserna för däckdesign och använd toppmodern teknik.

För att spegla bilens unika design anammade Goodyear den ut och in-filosofi som Lexus har tillämpat för modellen, vilket innebär att de inre elementen sammanstrålar med de yttre och vice versa. Enligt samma princip flödar fälgens ekrar in i sidoväggens design, vilket skapar en unik egenskap i linje med resten av bilen.

Sidoväggens sektioner, som är helt integrerade med hjulet, ger däcket dess urbana crossover-känsla, medan slitbanemönstret ger ett dynamiskt utseende. Däckdesignen har skapats med Goodyears avancerade laserteknik.

Däcket har toppmoderna egenskaper i form av exempelvis Goodyears Sound Comfort Technology, som utgörs av ett element av polyuretanskum med öppna celler på däckets inneryta. Tekniken dämpar resonansljudet från däckets kavitet som uppstår när däcket rullar, vilket gör kupén otroligt tyst. På så vis kan förare och passagerare njuta ännu mer av att lyssna på musik eller prata i sin Lexus.

Med det här konceptet har Goodyear kombinerat sin Sound Comfort Technology med den Chip in Tire Technology som visades första gången i Genève 2014. Chippet skickar viktig information till bilens färddator, vilket ökar bilens stabilitet och prestanda vid kurvtagning och bromsning. Systemet överför information om däcktryck, temperatur och däckets identifieringsuppgifter till bilens dator, som sedan automatiskt kan förfina bilens längs- och tvärgående styralgoritmer, vilket ger bättre köregenskaper.

Det nya däcket har dessutom Goodyears RunOnFlat Technology, med förstärkta sidoväggar som kan bära bilens vikt i upp till 80 km* efter en punktering, även helt utan luft i däcket.

David Anckaert, General Director OE Product Development EMEA på Goodyear, kommenterar: "Det är med stolthet vi presenterar det här innovativa konceptdäcket för Lexus konceptbil UX, vilket återigen bekräftar Goodyears erfarenhet av att förse OEM-tillverkare med skräddarsydda lösningar. Våra ingenjörer har framgångsrikt utvecklat ett däck som överensstämmer med bilens designfilosofi. Samtidigt har vi lyckats tillgodose Lexus-förarnas behov av komfort, körglädje och säkerhet genom att bygga vidare på teknik som idag är tillgänglig för konsumenter i vår produktportfölj, som till exempel Sound Comfort Technology och RunOnFlat Technology".

*Vid lågt däcktryck ska föraren inte köra längre än 80 km i upp till 80 km/h och ska undvika hårda kurvtagningar.