Lucas Mahias wins at Albi on GP Racer D212

Nytt bandäck från Dunlop vinner det ultimata testet – seger på sin racingdebut

• Väggodkända Dunlop GP Racer D212 framtaget för banor och racing
  • Med teknologier från framgången i FIM Endurance World Championship och grundad på D212 GP Pro
  • Prototypdäck säkerställde seger i fransk Supersport-racingdebut

Dunlop har meddelat att det högst ansedda väggodkända GP Racer D211 kommer att ersättas av en helt ny produkt i början av 2017, efter att ha godkänt däcket efter ett extremt validerings- och testningsprogram – inklusive några av de tuffaste loppen i världen! Dunlops huvudmål var att utveckla ett däck med enastående väghållning och valideringsprocessen bekräftar att detta lyckats.

Dunlop har dock inte nöjt sig med bara testning på hemliga testområden, utan har gett GP Racer D212 ett högst offentligt test av dess förmågor.

Ett prototypdäck användes under 12-timmarsloppet i Portimao och 24-timmarsloppet i Barcelona, och de färdigspecade förproduktionsdäcken användes under Bol d’Or 2016, innan ett slutligt offentligt test av GP Racer D212 i slutomgången av det franska Superbike-mästerskapet – där Lucas Mahias körde GMT94 Yamaha till seger i båda Supersport-loppen med GP Racer D212.

Sebastien Montet, Dunlop Director Technology Motorsport and Motorcycle, förklarar anledningen till den offentliga testningen: ”Vi hade genomfört tusentals mil av ban- och vägtestning utöver många timmar av simuleringar. Inget går dock upp mot en riktig racingsituation för att utvärdera ett nytt däcks prestanda, hållbarhet och enhetlighet under hård tävlan. Vi har visat många av GP Racer D212:s nya tekniska egenskaper i våra racingdäck, och i slutet av valideringsprocessen valde vi att montera hela den slutliga produkten på motorcyklar som tävlade i mästerskap”.

D212 GP Racer har flera racingbeprövade tekniska lösningar, inklusive:

• En ny Multi-Tread-blandning framtagen för att förbättra hållbarheten, uppvärmningstiden och greppet.
  • Det revolutionerande NTEC-systemet som gör det möjligt att finjustera trycket för optimala väg- eller banegenskaper
  • Däcket har även en nyutvecklad främre och bakre däckprofil som ökar smidigheten och självförtroendet vid körning.

Dessa tekniska lösningar bygger på lärdomar från Dunlops professionella racingdäck, GP Pro D212, ett däck som Michael Dunlop förlitade sig till för att sätta klassens varvrekord på 131,2 mph i Isle of Man TT – snabbare än vad han presterat på en superbike med slicksdäck.

Dunlop valde att genomföra den slutliga produktvalideringen inom endurance-racing på grund av mängden olika banor som används i den serien.

Montmelo valdes för att utveckla endurance-blandningen på grund av de långa kurvorna och varma väderförhållandena i 24-timmarsloppet i Barcelona, vilket innebär ett hårt test av däckets endurance-egenskaper.

Bol d’Or utgjorde ett krävande test av bromsförmågan och stabiliteten i höga hastigheter efter den fartfyllda raksträckan i Mistral. 12-timmarsloppet i Portimao är notoriskt fysiskt krävande på grund av riktnings- och höjdändringarna. Här gav den nya framprofilen bättre väghållning än föregångaren.

GP Racer D212 börjar säljas i Europa i januari 2017.

Sortimentet består av 1 framstorlek och 4 bakstorlekar.

Läs mer om Dunlop Europe på www.dunlop.eu eller följ oss på Twitter @DunlopMoto

Om Dunlop Europe

Dunlop är en världsledande tillverkare av högprestanda- och ultraprestandadäck med imponerande framgångar inom motorsport. Dunlop Europe är teknisk partner till Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing och GMT94 Yamaha inom enduroracing, Kawasaki och Team HRC inom MXGP samt är officiell däckleverantör till FIM Moto2- och Moto3-VM.

Dunlop Europes omfattande racingerfarenhet har lett till nyskapande teknologi för däck som används för vardaglig körning.

Däck från Dunlop Europe satt på den motorcykel som vann det första mästerskapet i 500cc för motorcyklar 1949 och dominerade serien under de följande decennierna. År 1991 vann en motorcykel med däck från Dunlop Europe den första av tre World Superbike-titlar i följd. 2008 tog Marco Simoncelli hem Dunlop Europes tvåhundrade vinst i 250cc GP, en serie där Dunlop Europe vunnit 17 VM. 2010 blev Dunlop Europe exklusiv leverantör till Moto2, medan Moto3 följde 2012 och partnersamarbetet med Dorna om att fortsätta leveranserna till de båda största MotoGP-racen förnyades från och med 2015 och framåt.

Enduroracing har dominerats av Dunlop Europes team och förare, med tio Enduro VM-titlar av tolv sedan 2002, samtidigt som alla John McGuinness Isle of Man TT-vinster har skett med Dunlop Europe-däck. Dunlop Europe har vunnit alla tänkbara stora motorcykeltävlingar – från GP VM till Isle of Man TT, från World Superbike och Supersport till World Endurance, med liknande framgångar överlag inom motocross och andra off-road-mästerskap.

De senaste Dunlop Europe-vägdäcken monteras på motorcyklar från ledande tillverkare som Honda, Kawasaki, KTM, Ducati, Yamaha, Harley-Davidson och Suzuki.

För mer information om Dunlop, se www.dunlop-tires.se eller www.dunlopmotorcycle.eu

.

Presskontakt Group Communications Manager Nordic +46 70 203 30 23

Ledande innovatörer inom däckindustrin

Goodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 71 000 anställda och tillverkning på mer än 55 anläggningar i 22 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.com/corporate.

Goodyear Sverige
Magnus Ladulåsgatan 63, 5 tr. Box 38181