Världspremiär för Goodyears nya hjullastardäck på BAUMA 2013

Världspremiär för Goodyears nya hjullastardäck på BAUMA 2013

Stockholm, 15 april2013 – Goodyear lanserar ett nytt hjullastardäck för tunga användningsområden, som avtäcktes idag på Bauma, en mässa för byggfordon och byggmaskiner i München, Tyskland.

Bland de många fördelarna Goodyear RT-5D-hjullastardäcketerbjuder jämfört med föregångaren[1] märks 25 % mer lastkapacitet, större komfort och bättre grepp.  Det här nytillskottet till Goodyears sortiment med OTR-däck (Off The Road) är ett nivå 250 (L5) däck för tuffa förhållanden som kräver grepp, så som stenbrott, krävande industriell användning, återvinning samt gruvor ovan och under jord.

Goodyears RT-5D-teknik

Goodyears RT-5D-teknik innefattar Hi-Stability Carcass Technology, som kombinerar förstärkningar i fotområdet, på stominläggen och under slitbanan.  Det ger högre produktivitet, bättre skydd av sidoväggarna i riskabla miljöer samt minimal deflektion.  Den extra lastkapaciteten på 25 % per cykel innebär högre produktivitet och därmed lönsamhet. Dessutom ökar det nya däcket komforten.

Det innovativa CAD-utvecklade slitbanemönstret ger även bra skydd mot stötar, såväl som utmärkt grepp och hållbarhet, i synnerhet i tuffa miljöer som stenbrott. Den breda och solida icke-riktade slitbanan möjliggör transport av tunga laster, till exempel stenblock. Jämfört med RT-5C är vibrationerna på hård mark 30 % lägre, vilket ger avsevärt högre komfort1.

Det nya hjullastardäcket RT-5D ersätter föregångaren RT-5C, som var ett populärt val för operatörer i många år. RT-5D i storlek 29.5R25 är redan godkänt som originalutrustning på Volvos hjullastare L220G och L250G.

Storlekar och lastkapaciteter för Goodyear RT-5D

RT-5D i storlek 29.5R25 har en maximal last per däck på 22,4 ton i 10 km/h och med ett däcktryck på 6,5 bar.  Storlek 29.5R25 är tillgängligt nu och serien kommer att utökas så att den täcker alla medelstora hjullastare.  Storlekarna 20.5R25, 23.5R25, 26.5R25 och 875/65R33 kommer snart.

[1] Baserat på en intern utvärdering på Goodyears innovationscenter i Luxemburg 2012 i jämförelse med RT-5C. Testad storlek: 29.5R25

Ämnen

Om GoodyearGoodyear är ett av världens största däckföretag. Företaget har cirka 63 000 anställda och tillverkning på mer än 47 anläggningar i 21 länder över hela världen. På dess två innovationscenter i Akron, Ohio och Colmar-Berg, Luxemburg, utvecklas toppmoderna produkter och tjänster som sätter branschstandarden för teknik och prestanda. För mer information om Goodyear och dess produkter, besök www.goodyear.eu