Var tionde svensk har firat jul i bilen: Så förbereder du dig för julhelgstrafiken

En av fyra svenskar planerar att ta bilen till julfestligheterna, något som inte alltid är helt problemfritt. Både trafik och väderförhållanden kan ställa till med besvär för glada julfirare. Tio procent uppger att de behövt spendera delar av julen fast i trafiken. Det är även några som olyckligt nog uppger att de spenderat hela firandet i bilen.

I Goodyears kommande rapport Däckbarometern har däcktillverkaren låtit svenskarna svara på frågor om vinterkörning och vinterdäck. I undersökningen framgår det att var fjärde svensk ska ta bilen till julfirandet. Samtidigt visar undersökningen att det inte är helt riskfritt att ta sig fram på vintervägarna under juletid. Var tionde har nämligen behövt spendera delar av julen i trafiken och fyra procent har missat hela julfirandet på grund av trafiksituationen.

– Vid jul är det många bilister ute på vägarna. Julstök och annat kan dessutom bidra till att vissa åker i sista sekund. Något som skapar stress och kan leda till att man missar delar av julfirandet. Tänk på att kontrollera vinterdäcken så bilen är rustad med passande däck, anpassa körstilen efter rådande väder- och vägförhållanden och var ute i god tid, säger Jenny Wahlsten, Nordic Brand Executive på Goodyear.

Håll avstånd och fokusera på körningen
Rapporten Däckbarometern innehåller även drygt 700 svenska däckexperters åsikter och tips kring vinterkörning. Och det visar sig att svenskarna har mycket att förbättra. Främst bör svenskarna bli bättre på att hålla avstånd, det uppger närmare var fjärde däckexpert. Nästan lika många, 20 procent, anser att svenskarna bör koncentrera sig mer på körningen och inte bli distraherade av annat. Att svenskarna blir bättre på att respektera vägarbeten och olyckor längs vägarna är också ett önskemål från experterna.

Goodyears tips för vinterkörning:

1. Håll hastigheten nere – Överskrid inte den högsta hastigheten som fordonet rekommenderar för vinterdäck. Notera att den ofta är lägre än för sommardäck. Dåliga erfarenheter är ofta baserade på samma grundproblem: att man inte har anpassat sin körning till rådande väg- och väderförhållanden.

2. Vinterrusta din bil – Kolla bromsar, filt/ficklampa/isskrapa, frostskyddsmedel samt kontrollera dina däck (mönsterdjup, lufttryck) etc.

3. ”Pumpa” inte med bromsarna – Om du har låsningsfria bromsar ska du istället hålla bromspedalen nedtryckt.

4. Håll avstånden – Bromssträckan ökar på underlag med snö och is.

5. Var försiktig på broar eller i bergspass – De är kända för sina istäckta partier. Lätta därför något på foten från gaspedalen när du kör över eller igenom dem.

6. Accelerera inte för hårt om du fastnar i snön – Du löper risk att sjunka djupare ner i ett hål. Använd lägsta möjliga växel och vagga däcken fram och tillbaka tills du uppnått tillräcklig framåtrörelse för att pressa dig framåt.

7. Undvik yttre störningar – Du behöver all koncentration du kan uppbåda under besvärliga vinterförhållanden. Ta inga telefonsamtal och gör inget annat som kan distrahera dig.

Om undersökningen
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Goodyear. Under perioden 20 september till 3 oktober 2019 har sammanlagt 1 038 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre med körkort i Sverige.