Googol blir partner i Drive Sweden

Googol har antagits som partner i Drive Sweden, ett strategiskt innovationsprogram med sikte på ökad transporteffektivitet i framtidens städer och på våra vägar. Visionen är att uppnå en högre grad av automatisering i trafiken genom digitala lösningar och tjänster. På så sätt kan ett hållbart samhälle skapas som också stärker svenskt näringsliv internationellt och ger exportmöjligheter.

–Vi ser verkligen fram emot att vara med och skapa nästa generations trafiksystem och därmed bidra till exempelvis bättre stadsmiljöer, mindre kötider och en rikare upplevelse i trafiken, säger Clas Rolander på Googol. Förutom att tillföra innovationsexpertis på lång sikt ska Googol bland annat att sätta upp ett eko-system för hur små och stora företag kan samarbeta inom programmet.

Drive Sweden startade våren 2015 på initiativ av regeringen och finansieras av Energimyndigheten, VINNOVA och Formas. Lindholmen Science Park i Göteborg är värd för satsningen, som bland annat omfattar och stöttas av stora delar av Sveriges telekom- och fordonsindustri, berörda myndigheter, tekniska universitet och därmed samlar den främsta expertisen från alla samhällssektorer. Programmet är tänkt att rulla i fyra steg under de närmaste 12 åren.

Vill du läsa mer om programmet se www.drivesweden.net