Gore återigen rankad som en av Europas 5 populäraste multinationella arbetsplatser

Det USA-baserade företaget WL Gore & Associates, välkänt för sitt GORE-TEX ®-membran, hedrades tvåfaldigt vid en prisutdelning i Dublin när Europas 100 bästa arbetsplatser skulle utses. Gore, som har dotterbolag i Frankrike, Tyskland, Italien och Sverige, belönades med en femteplacering på listan över multinationella arbetsplatser.  Dessutom fick företaget en extra hedersutnämning av Great Place to Work ® -institutet - "Employee Development".

"Detta erkännande bekräftar den starka grund som vår kultur vilar på - som ger varje enskild medarbete på Gore en varierad och intressant arbetsmiljö. En kultur som innebär förtroende, respekt och stolthet”, kommenterar Gunnar Carlsson, ledare för Gore i Sverige. "Kultur är inte separerat från vårt arbete eller någon speciell händelse. Det är en del av vardagen på Gore. "

För att kvala in på listan och bli rankad bland de 25 globala toppföretagen att arbeta för, måste företagen förekomma på minst tre nationella listor över ”Bästa Arbetsplatserna i Europa”. I år uppfyllde Gore mer än väl de kriterier som krävdes för att hamna på nationella listor. Fyra lokalkontor fanns med och bland annat Sverige toppade listan. Företaget har också fått speciella utmärkelser i Italien och Tyskland, bland annat utmärkelse för jämställdhet och mångfald.

För Gore är det nionde året i rad som företaget ligger på listan med de 100 bästa företagen att arbeta på i Europa. I år deltog totalt 2119 företag från 19 europeiska länder med drygt 1 357 985 anställda.  Tävlingen drivs av Great Place to Work ® Institute.

WL Gore & Associates Scandinavia AB rankades som nummer 1 i Great Place to Work ®- undersökningen i Sverige för fjärde gången i rad.

Om W. L. Gore & Associates, Inc.
Gore är ett teknikdrivet företag med fokus på forskning och produktutveckling. Företaget är välkänt för sitt vattentäta, ventilerande GORE-TEX®-material och produktportföljen innehåller allt från funktionella tyger och medicinska implantat till komponenter för industriell tillverkning och elektronik för flygindustrin. Med huvudkontoret i USA har Gore en årlig försäljning på över 3,2 miljarder dollar och omkring 10 000 anställda i 30 länder över hela världen. I Europa startade Gore sin första verksamhet bara ett par år efter att företaget grundades 1958. Gore finns nu på plats – med såväl säljkontor som produktionsanläggningar – i de viktigaste europeiska länderna för att betjäna marknaderna inom alla Gores produktområden. Gore är ett av några få företag som funnits med på alla listor, i USA, över "de 100 bästa företagen att arbeta för", sedan listorna började sammanställas 1984. Under flera år har Gore också röstats fram som en av de bästa arbetsplatserna i Europa och har placerat sig högt upp på listorna i Frankrike, Tyskland, Storbritannien, Italien och Sverige.

Läs mer på gore.com.

• Mode

W.L Gore & Associates  är ett amerikanskt familjeföretag, mest känt för varumärket GORE-TEX®. Sedan 1958 har Gore lanserat åtskilliga innovationer och är ledande tillverkare av tusentals applikationer och produkter inom industri, elektronik, textil och medicin.  Företaget erbjuder idag ett sortiment med fler än tusen produkter tillverkade med avancerad teknik.