Pressmeddelande -

Gorenje släpper ny kollektion med hi-tech vitvaror designad av franske designern Ora-Ïto

Nu släpper Gorenje en ny supermodern kollektion med vitvaror designad av den franske designern Ora-Ïto, internationellt känd för sina modiga och provocerande designidéer. Gorenje Ora-Ïto Collection är elegant och användarvänlig med moderna tekniska lösningar och material som metall och glas. Ora-Ïtos stilrena formspråk är kännetecknande för hela serien.

– Vi är fantastiskt glada och stolta över samarbetet med Ora-Ïto. Han är en hyllad designer som sticker ut med sina stilrena och iögonfallande produkter för hela hemmet.  Med hans formspråk och vår avancerade teknologi har vi fått fram en kollektion som attraherar konsumenter med höga krav på både design och användarvänlighet, säger Frederic Viking, Brand Manager på Gorenje.

Enkelhet är Ora-Ïtos mest karaktäristiska formspråk och något han också har utgått från när han designade Gorenjes nya kollektion med vitvaror. Designen är även konstnärlig och futuristisk då man har använt material som metall och glas och hela serien går i svart och vitt.

– Gorenje är ett klassiskt och starkt varumärke som jag gärna vill förknippas med. Tillsammans har vi fått fram en elegant och modern kollektion som jag är säker på att konsumenterna kommer att älska. Ju mer avancerade hushållsmaskinerna blir, desto enklare design behövs på marknaden. Jag ser redan fram emot nästa designprojekt med Gorenje, säger Ora-Ïto.

Fakta om Gorenje Ora-Ïto Collection

Gorenje Ora-Ïto Collection finns över hela världen. Den innehåller alla hårda vitvaror i köket – från mikrovågsugnar till diskmaskiner. Den främre ytan på vitvarorna är nattsvart eller kritvit, vilket innebär att de reflekterar ljuset i köket. Handtagen är framställda i borstat stål, men det går också att få dem i rostfritt stål eller helt i svart. Spishällen finns i både gas och induktion.

Ugnen är en Gorenje HomeMADE-ugn som är välkänd för sin välvda design - hämtad från traditionella italienska vedeldade bakugnar som garanterar en jämn värmefördelning och gör den perfekt för bakning.  Ora-Ïtos stilrena formspråk är kännetecknande för hela serien.

Designern Ora-Ïto

Ora-Ïto slog igenom globalt med sina moderna och provocerande designidéer i slutet av 90-talet. I början av karriären presenterade han sina produkter som om de var designade för några av världens största varumärken såsom Louis Vuitton, Nike och Apple. Tack vare all uppmärksamhet blev fiktionen verklighet och Ora-Ïto blev inhyrd av dessa företag. Idag designar han produkter för några av världens största företag: Heineken, Adidas, L’Oréal, Toyota og Davidoff och han har mottagit flera prestigefyllda designpriser.

Alla produkter kan köpas hos de stora svenska vitvarubutikerna.

Läs mer om Gorenje Ora-Ïto Collection på www.gorenje-oraito.com och www.gorenje.se

• kök
  • hushållsmaskiner
  • hushållsmaskin
  • ora-ïto

Sedan det danska dot terbolagets huvudkontor öppnades i Köpenhamn 1976 har Gorenje Group Nordic växt till ett multinationellt företag med ansvar för samtliga nordiska och baltiska länder. Gorenje Group Nordic erbjuder följande fem vitvarumärken: Gorenje, Gorenje+, Asko, Atag och Upo, och är med en bred och högkvalificerad distribution verksam i åtta länder. Gorenje Group Nordics mål är att förenkla kundernas vardag genom att tillhandahålla ett brett utbud av innovativa, designinriktade produkter och tjänster i olika segment och prisnivåer.